Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wekelijks nieuwe partners voor Organic Wine Concept

"80% consumenten gaat voor wijn onder 6 euro"

Tholen - Bij Natrada is de drukste periode van het jaar weer aangebroken. "Naast onze vaste activiteiten, hebben we het momenteel ook al druk met de toelevering voor kerstpakketten", vertelt Ramon van Huffelen. Natrada heeft een aantal jaar geleden het Organic Wine Concept gelanceerd. Winkeliers kunnen 'partner' worden van het Organic Wine Concept en hiermee krijgen ze ondersteuning bij de invulling van het wijnschap. "Bijna wekelijks komen er nog nieuwe partners bij. Zo beginnen we nu met de levering aan een conventionele groenteboer die graag bio-wijnen wil aanbieden."



Ramon vertelt dat 60% van het basisassortiment minder dan 6 euro kost en 30% zelfs minder dan 5 euro. "Hier kiezen we bewust voor, hierbij houden we rekening met wat de consument wil. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 80% van de consumenten het liefste wijn koopt onder de 6 euro."

Hij geeft aan dat de basisselectie van het Organic Wine Concept teruggebracht is naar 25 biologische en biologisch-dynamische wijnen, afkomstig uit onder meer Oostenrijk, Portugal, Spanje en Frankrijk. "Winkeliers die dat leuk vinden, kunnen ook wat duurdere en exclusieve wijnen opnemen." Het basisassortiment staat grotendeels vast, maar waar nodig past Ramon dit aan: "De meeste wijnen kunnen we in november/december al proeven. Als een bepaalde rosé bijvoorbeeld van mindere kwaliteit is, dan switchen we. Uiteraard hopen we dan dat een andere wijn van de leverancier het extra goed doet."


Een deel van de foto's die Ramon onlangs tijdens zijn bezoek aan diverse wijnboeren heeft gemaakt.
 

Op bezoek bij wijnboeren

Ramon heeft onlangs gedurende een reis van acht dagen wijnboeren bezocht in Duitsland, Italië en Frankrijk. "Deze bezoeken zijn heel waardevol, omdat we hierdoor helemaal op de hoogte zijn van de huidige stand van zaken. De voortekenen voor het Spaanse seizoen zijn goed. Van de suzukivlieg hebben ze dit jaar geen last. De wijnboeren hebben het blad goed gesnoeid. Dit levert meer werk op, maar ze hebben hierdoor ook minder last van de vliegen."


Rechts: Weingut Engelhard, Manuel toont hoe de laatste resten uit een stalen tank gehaald moeten worden (met een soort 'flessenlikker').

Hij vertelt dat het ook in Duitsland en Italië over het algemeen dit seizoen qua oogst heel goed gaat. "Dit geldt echter niet voor alle bedrijven. Zo is er in het Noord-Italiaanse Piemonte vrij veel regen gevallen. Daardoor moest deze wijn boer echt het goede moment afwachten om toch droog te kunnen oogsten. Het was mooi om te zien hoe dit op gang kwam zodra de mist weggetrokken was." Ramon vertelt dat deze bezoeken ook bij hem veel begrip kweken. "Het komt wel eens voor dat een bepaalde wijn niet meer leverbaar is. Als je dan met eigen ogen ziet hoeveel moeite het de wijnboer kost, begrijp je dat dit echt overmacht is."



Etiket

Volgens Ramon mag het belang van een goed etiket op de wijnfles niet onderschat worden. "Mensen kopen echt op het etiket, dit moet heel goed zijn. Indien noodzakelijk sturen we onze leveranciers hier ook in. Zo is in 2014 bijvoorbeeld het etiket van de Château Couronneau-wijn uit Bordeaux aangepast."

Voor meer informatie:

Ramon van Huffelen
Natrada
Dijkgraafweg 60
7336 AT Apeldoorn
055 5337799
informatie@natrada.nl
www.natrada.nl