Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bij ei, kaas en melk hoort ook haan, bok en stier

Zet je tanden in een man!

Als je iets eet, eet je ook iets niet. Want bij dat glas melk dat je drinkt en dat eitje dat je bakt, hoort ook een ander product: de man. En met dit mannetjesdier weten we maar moeilijk raad. We voeren het als restproduct aan andere dieren, verwerken het tot relatief laagwaardig vleeswaren of - als we het echt niet meer weten - maken ze af. Hoe kan dit? En kan dit niet anders? Tijdens de Dutch Design Week (17-25 oktober, Eindhoven) zal met de Mannenvlees BBQ een ode aan deze vergeten mannen gebracht worden, zodat men weer kan genieten van stier, haan of bok.

De Mannenvlees BBQ is een initiatief van Youth Food Movement Brabant en het Transitieteam Brabantse Agrofood, in samenwerking met Studio 1:1 en Foodcurators. David Pauka, finalist van de kookbattle Masterchef 2014, serveert vanaf zaterdag 17 oktober op het Ketelhuisplein in Eindhoven smakelijke porties haan, bok en stier.

BBQ Mannenvlees: Over het dier en ons eten
zaterdag 17 oktober 2015
opening 12:00 uur
Ketelhuisplein, Eindhoven
Officiële opening door Anne-Marie Spierings (gedeputeerde Agrarische Ontwikkeling Provincie Noord-Brabant) en meesterkok David Pauka (finalist Masterchef 2014).

De drang naar efficiency in het voedselsysteem heeft er de afgelopen decennia voor gezorgd dat een deel van de dieren – en met name de mannetjes dus – verworden is toch een laagwaardig (en laag gewaardeerd) bijproduct. Jaarlijks gaat het om 40 miljoen haantjes, 75.000 bokjes en 1,4 miljoen stiertjes. Zijn we inmiddels als consument hieraan zo gewend dat we er niet meer bij stilstaan? Of staan we er niet bij stil omdat we het niet weten?

De Mannenvlees BBQ is een ode aan de haan, bok en stier. Zij horen bij onze kaas, melk en eieren. Moeten we haantjes van legkippen afrekenen op het feit dat als we ze laten leven onze eieren twee keer zo duur worden? En zijn boklammeren een hinderlijk bijproduct, alleen omdat ze geen melk geven?

Bezoekers van de Mannenvlees BBQ worden uitgenodigd mee te denken aan manieren om de mannen beter op de kaart te zetten. Hun inbreng helpt boeren, marketeers, slachters en supermarktinkopers om bok, haan en stier te ontdoen van hun bijna-status van nutteloos afval. Deze mannen verdienen een plek in de pan.

Herkomst

Wat is de herkomst van het BBQ Mannenvlees? Lizette van Dijk van YFM Brabant. "De haantjes komen van het Pluimhuis, van Ruud Zanders. De bokken van geitenmelkerij De 4 Vennekeshoeve van Jan en Jeanette van de Ven. De stiertjes van De Regte Heijden, van Wim en Harriette van Roessel. Het laatste bedrijf is agro-ecologisch, en in omschakeling naar biologisch. Vanaf oktober is de zuivel bio, vanaf het voorjaar ook het vlees."

Voor meer informatie: www.youthfoodmovement.nl
Publicatiedatum: