Biologisch importvlees krijgt geen voet aan de grond

“Biologische sector gekaapt door lokaal”

Tholen - Hij kan aantonen dat het vlees biologisch is, dat de runderen vrij grazen over de uitgestrekte pampa’s van Uruguay. Jack van Messel vertelt dat de keten uit drie schakels bestaat, de veehouder, slachthuis en importeur, en kan een lijvig rapport overhandigen over de ecologische voetafdruk van het vlees. En toch loopt Jack van Messel samen met compagnon Hans van der Wal tegen een muur. “We zijn niet lokaal, dus wil niemand ons rundvlees hebben.”


Op de pampa's in Uruguay loopt gemiddeld één rund per hectare.

“We moeten zeven miljard mensen voeden, dat gaat niet als je je alleen richt op de hipsters en de grachtengordel.” Het rundvlees dat Jack importeert onder Lentomelo wordt rechtstreeks geïmporteerd uit Uruguay en valt onder de categorie grassfed rundvlees. Dat betekent dat het vee uitsluitend gras geconsumeerd heeft en geen kuilvoer. Een belangrijk detail: “Door vee mais of kuilvoer te voeren, slaat de balans tussen onverzadigde en verzadigde vetzuren negatief om.” Het vee loopt bij een aantal vaste veehouders over uitgestrekte velden in Uruguay. De veehouders hebben uitgestrekte velden, gemiddeld loopt er één rund per hectare.

Foodmiles hetze

Grassfed is inmiddels uitgegroeid tot een hype in de Verenigde Staten en ook in China neemt de vraag naar dit vlees toe. Alleen Europa lijkt achter te blijven, Jack wijt dat aan de nadruk op lokaal product. “We voldoen aan alle biologische normeringen voor vlees en hebben een Eko-keurmerk. We menen een perfect product te hebben en kunnen dat nog bewijzen ook, maar we moeten knokken tegen lokaal. De producten zijn duurzaam, diervriendelijk, veilig en gezond, maar door de foodmiles hetze is er geen plek voor het vlees in het schap. De biologische sector is gekaapt door de focus op lokale producten.”


Jack van Messel: “We zijn niet lokaal, dus wil niemand ons rundvlees hebben.”

Om tegenwicht te bieden en de feiten boven tafel te krijgen, liet Jack uitrekenen hoe groot de voetafdruk van zijn vlees dan werkelijk is. Het transport van Uruguay naar Rotterdam overbrugt zo’n 12.000 kilometer. Een container bevat 11.000 kilo rundvlees. “Uit het onderzoek blijkt dat wij per kilo vlees over die 12.000 kilometer net zoveel uitstoot hebben als een transport van 300 kilometer per vrachtwagen.”

Dubbel gecontroleerd

Ondanks deze uitslag krijgen Jack en Hans vaak te horen van inkopers dat er geen interesse is, omdat de voorkeur uitgaat naar lokaal. “Het is onbegrijpelijk dat de EU nog zoveel subsidie geeft aan de veehouders als je ziet dat de productie een te grote wissel trekt op de watervoorraad. We moeten minder vlees eten, maar hetzelfde bedrag aan vlees uitgeven. Dan eet je beter vlees.” Op prijsniveau concurreert het vlees met de top van de markt.


Hoewel het vlees aantoonbaar biologisch is, is er binnen Europa nauwelijks vraag.

Voor de Europese vleesproductie wordt jaarlijks miljoenen tonnen veevoer geïmporteerd, desondanks mag het vlees lokaal heten. Daarnaast kan Jack de keten uittekenen binnen Europa: geboren in Letland, gemest in Estland, geslacht in Polen, uitgebeend in Nederland, verpakt in Spanje eindigt de biefstuk uiteindelijk bij een restaurant in België op het bord.

Daarnaast speelt de Europese regelgeving de handelaren niet in de kaart. Waar voor het gros van de biologische producten een lager importtarief geldt, valt vlees daarbuiten. Daarnaast worden er strenge controles uitgevoerd op het vlees. In het land van herkomst wordt het vlees uitgebreid gecontroleerd en zodra het in Europa aankomt, voert de NVWA nog een controle uit. “Binnen Europa gelden die controles niet, als je bang bent voor vleesschandalen kun je het beste importvlees eten, want dat is extra gecontroleerd.”

Meer informatie:
Lentomelo
Jack van Messel
Prins Hendrikkade 146
3071 KN Rotterdam
085 7600777
jack@lentomelo.com
www.lentomelo.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven