Nog potentieel voor bio bij Belgische foodservices

VLAM liet een grootschalig onderzoek uitvoeren door marktonderzoekbureau iVox over het verbruik van agrovoedingsmiddelen in Vlaanderen in 2014. Een van hun conclusies is dat bio nog een groot groeipotentieel heeft bij foodservices.

In het rapport zegt VLAM dat we het merendeel van onze voeding thuis consumeren of mee van thuis nemen. Toch vormen ook het buitenshuisverbruik en het verbruik van afhaalmaaltijden (samen foodservices) een aanzienlijke markt. Voor heel wat van onze agrovoedingsproducten merken we echter een onderconsumptie in foodservices en is er dus potentieel tot groei.

Volgens dit onderzoek zouden op een gemiddelde dag eten 18% van de Belgen minstens 1 biologisch product eten. Het gaat hier in de eerste plaats over groenten en fruit en verder ook over zuivel en eieren. Bio wordt in vergelijking met gangbare producten eerder thuis gegeten. Het bio-verbruik op het werk en in de horeca blijft beperkt.

Het aantal horecazaken dat exclusief inzet op bio is voorlopig nog beperkt, al gebruiken steeds meer zaken minstens een een klein deel bio. Niet enkel biologische drankjes zoals sappen, limonades, thee en koffie zijn populair. Ook groenten recht van bij de (bio)boer horen thuis op het menu van de restaurants die kiezen voor een authentiek en lekker menu.

Op de Biogenietengids vind je al restaurants terug die al minstens gedeeltelijk werken met biologische producten.

bron: www.bioforumvlaanderen.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven