Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cristophe Barnouin, Wessanen:

"Bekijken waar we productportfolio supermarkten kunnen aanvullen"

Voor een voedingsconcern als Wessanen is het altijd lastig uit te breiden op het supermarktschap. "Maar we werken veel samen met de handel, die heel goed begrijpt dat biologisch mogelijkheden biedt. De supermarkten komen juist naar ons toe om gebruik te maken van het momentum", aldus Cristophe Barnouin, sinds januari 2014 topman van Wessanen.

Vreemd genoeg heeft Wessanen weinig last van de prijsdruk in de supermarkten. "We voelen de druk wel, maar het is geen fundamentele zaak. Onze handelspartners willen eerst weten hoe te groeien met biologisch en welke merken het verschil kunnen maken. Pas dan komt prijs. Als we ons zouden richten op 80% van de markt, dan zou prijs een belangrijke rol spelen."


Cristophe Barnouin, topman van Wessanen, sprak tijdens het symposium '250 years Wessanen' (30 juni 2015 in Amsterdam).

"Ons probleem is de verkrijgbaarheid van producten. Het kan zijn dat we geen voorraad meer hebben van biologische rijst of- amandelen. Of dat er capaciteit bij moet in de fabriek in Italie omdat meer consumenten vragen naar biologische, plantaardige dranken", aldus Barnouin.

Huismerken

Wessanen heeft nog geen last van de huismerken. "Het gaat er juist om niet te concurreren. Als je gaat concurreren, weet je het eindresultaat al: dan verlies je. Je bekijkt waar je supermarkten kunt aanvullen in hun productportfolio. Waar zit de fit? Supermarkten bieden biologische producten om een groot publiek te bereiken voor de best mogelijke prijs. Ze doen dit in hun belangrijkste productcategorieen, zoals brood, zuivel, margarine en reguliere ontbijtgranen."

Nicheproducten

De ruimte die supermarkten open laten, probeert Wessanen op te vullen met nicheproducten. "Het is ons werk om precies te weten wat de consumentenbehoeften zijn. Als het werkt, dan hebben consumenten een product dat ze niet onder de huismerken kunnen vinden en minimaal 5 jaar op de markt blijft."

Bron: VMT via FoodHolland
Publicatiedatum: