
"Niet te massaal"
Hij meent dat de bredere verkrijgbaarheid ook zorgt voor meer klandizie voor de natuurvoedingswinkels. "Het verlaagt de drempel om binnen te stappen. Wel merk ik dat supermarktklanten bij de natuurvoedingswinkel alle gemakken verwachten die je ook in de supermarkt hebt. Ze ergeren zich al snel aan smalle gangpaden, slechte parkeergelegenheid of als ze moeten wachten bij de kassa's." Hij ziet de aanwezige kennis als grote meerwaarde voor de natuurvoedingswinkels. "Dit geldt ook voor de grote betrokkenheid van de winkelier en de medewerkers met de producten. Daar moeten we ons in blijven specialiseren. Dat is ook de kunst in grotere natuurvoedingswinkels, die moeten niet te massaal worden. Ook de vele proeverijen in de natuurvoeding zijn heel onderscheidend. En je ziet steeds meer bio-winkels met een restaurantgedeelte."Tegengas
Volgens Arjan hebben vooral de kleinere natuurvoedingswinkels het op dit moment moeilijk. "We zien hier en daar kleine winkels die wegvallen, waar andere natuurvoedingswinkels in de omgeving weer van profiteren. Ekoplaza is de winkelformule die het naar verhouding goed doet. Deze formule timmert meer aan de weg en zet producten tegen scherpe prijzen in de markt. De 50%-actie die onlangs gevoerd werd, kost je als winkelier wel marge, maar je trekt er ook nieuwe klanten mee aan. Hiermee gaf de keten op het juiste moment tegengas ten opzichte van Albert Heijn. Andere ketens zijn minder flexibel en staan mede daardoor meer onder druk. Ook hebben individuele winkels die achterover leunen het moeilijk."Kleine winkels
Arjan vertelt dat grotere winkels zich meer onderscheiden, doordat ze een uitgebreider assortiment kunnen bieden. Maar wat kan de kleine winkel dan doen? "Zij doen er goed aan om zich meer te specialiseren en kunnen zich het beste op een bepaalde versgroep focussen. Probeer niet van alles een beetje aan te bieden, maar zet een gedegen basisassortiment neer en vul dit bijvoorbeeld aan met DKW-bestellingen via een webshop. Dit kan de klant dan in de winkel afhalen." Hij merkt dat de natuurvoedingswinkeliers erg trouw zijn aan de groothandels. "Veel winkeliers zien op tegen een verandering van merken en alles wat daar bij komt kijken, terwijl ze zich met bijzondere merken en producten juist kunnen onderscheiden."Plannen Biowinkelvereniging

Voor meer informatie: info@biowinkelvereniging.nl