Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arjan Nijdam, voorzitter Biowinkelvereniging:

"Natuurvoedingswinkels die achterover leunen hebben het moeilijk"

Tholen - Arjan Nijdam, voorzitter van de Biowinkelvereniging, bevestigt dat de omzet binnen de bio-retail onder druk staat nu de supermarkten investeren in biologisch. "Vorig jaar is er in de natuurvoeding nog een enorme groei van zo'n 20% opgetekend, maar dit is daarna sterk afgevlakt en dat is nog steeds merkbaar. Dit moet wel met de situatie in de supermarkt te maken hebben, die biologisch nu echt als een mooie aanvulling op het assortiment zien. Ze willen er de jonge hoogopgeleide klant mee terugwinnen en het geeft ze een groener imago."

"Niet te massaal"

Hij meent dat de bredere verkrijgbaarheid ook zorgt voor meer klandizie voor de natuurvoedingswinkels. "Het verlaagt de drempel om binnen te stappen. Wel merk ik dat supermarktklanten bij de natuurvoedingswinkel alle gemakken verwachten die je ook in de supermarkt hebt. Ze ergeren zich al snel aan smalle gangpaden, slechte parkeergelegenheid of als ze moeten wachten bij de kassa's." Hij ziet de aanwezige kennis als grote meerwaarde voor de natuurvoedingswinkels. "Dit geldt ook voor de grote betrokkenheid van de winkelier en de medewerkers met de producten. Daar moeten we ons in blijven specialiseren. Dat is ook de kunst in grotere natuurvoedingswinkels, die moeten niet te massaal worden. Ook de vele proeverijen in de natuurvoeding zijn heel onderscheidend. En je ziet steeds meer bio-winkels met een restaurantgedeelte."

Tegengas

Volgens Arjan hebben vooral de kleinere natuurvoedingswinkels het op dit moment moeilijk. "We zien hier en daar kleine winkels die wegvallen, waar andere natuurvoedingswinkels in de omgeving weer van profiteren. Ekoplaza is de winkelformule die het naar verhouding goed doet. Deze formule timmert meer aan de weg en zet producten tegen scherpe prijzen in de markt. De 50%-actie die onlangs gevoerd werd, kost je als winkelier wel marge, maar je trekt er ook nieuwe klanten mee aan. Hiermee gaf de keten op het juiste moment tegengas ten opzichte van Albert Heijn. Andere ketens zijn minder flexibel en staan mede daardoor meer onder druk. Ook hebben individuele winkels die achterover leunen het moeilijk."

Kleine winkels

Arjan vertelt dat grotere winkels zich meer onderscheiden, doordat ze een uitgebreider assortiment kunnen bieden. Maar wat kan de kleine winkel dan doen? "Zij doen er goed aan om zich meer te specialiseren en kunnen zich het beste op een bepaalde versgroep focussen. Probeer niet van alles een beetje aan te bieden, maar zet een gedegen basisassortiment neer en vul dit bijvoorbeeld aan met DKW-bestellingen via een webshop. Dit kan de klant dan in de winkel afhalen." Hij merkt dat de natuurvoedingswinkeliers erg trouw zijn aan de groothandels. "Veel winkeliers zien op tegen een verandering van merken en alles wat daar bij komt kijken, terwijl ze zich met bijzondere merken en producten juist kunnen onderscheiden."

Plannen Biowinkelvereniging

Vanaf juni 2015 hebben na Ekoplaza ook winkelformules Natuurwinkel en Estafette zich aangesloten bij de Biowinkelvereniging. Het bestuur van de Biowinkelvereniging, dat tot nu toe alleen openstond voor zelfstandige biowinkelondernemers, wordt uitgebreid met bestuursleden van de drie winkelformules. "Ekoplaza als geheel werd in één keer lid. Dit schrok andere ketens tot nu toe af. Dat ook de andere ketens nu aangesloten zijn, is een heel mooie stap. De vereniging is hierdoor een stuk breder geworden en hierdoor kunnen we nog meer 1 front vormen als natuurvoedingsbranche. We hopen dan ook dat ook de Organic-formule nu zal gaan aansluiten, voor een nog bredere vertegenwoordiging. We denken aan nog meer sectorbrede campagnes. Zo gaan we tijdens de Bio10daagse, van 17 tot en met 26 september, samenwerken met La Place. Zij geven kortingsvouchers weg voor de diverse biologische winkelketens en andersom promoten deze winkels ook La Place. De Biowinkelverkiezing krijgt ook een nieuwe vorm. Het consumentenoordeel combineren we met een vakjury."

Voor meer informatie: info@biowinkelvereniging.nl