
Abonneren
Vacatures
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
- Manager Packing Station
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Europees Octrooibureau verleent weer octrooi op natuurlijke planteneigenschap
In het Europees Octrooi Verdrag staat dat het niet mogelijk is om een octrooi te krijgen op klassieke veredeling. Op 25 maart jl heeft de Hoge Kamer van Beroep van het Europese Octrooibureau echter besloten dat dit niet van toepassing op de producten die daaruit voortkomen. Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, pleit voor snelle politieke actie. Door deze uitspraak van de Hoge Kamer is er een groot aantal octrooien aangevraagd op klassiek veredelde gewassen met eigenschappen die gewoon in de natuur voorkomen. Dit octrooi van Syngenta is de eerste in een reeks van meer dan 100 aangevraagde octrooien. Om dit proces te stoppen is een internationale aanpak en een wijziging van de Europese octrooiwetgeving noodzakelijk.
Bionext voert in Nederland campagne tegen dit soort octrooien onder de titel ‘De natuur heeft geen eigenaar’. Maaike Raaijmakers, projectleider Bionext: “Een octrooi op een eigenschap die gewoon in de natuur voorkomt, zou niet mogelijk moeten zijn. Monsanto’s broccoli met een langere steel, een tomaat die minder water bevat, of Sygenta’s paprika die resistent is tegen de witte vlieg: dat zijn voorbeelden van eerder verleende octrooien op eigenschappen die bij deze planten ook in de natuur voorkomen. Octrooien op natuurlijke eigenschappen van planten en dieren beperken de innovatie in de veredeling en daarmee de diversiteit aan rassen voor onze voedselproductie. Dat leidt tot minder keuze voor veredelaars, boeren en consumenten en brengt de voedselzekerheid en biodiversiteit in gevaar.”
De campagne van Bionext is genomineerd voor de NRC Charity Award 2015. Uit 217 inzendingen is de advertentie ‘De natuur heeft geen eigenaar’ door de vakjury geselecteerd. Het publiek kan stemmen op de advertentie. Als Bionext de meeste publieksstemmen haalt, wint ze advertentieruimte ter waarde van €75.000,- bruto mediawaarde in NRC Handelsblad, nrc.next of NRC Weekend.
bron: www.bionext.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-30 Het geheim van Gisele Bündchen? Lokaal en biologisch eten
- 2023-05-30 "Oog houden voor individuele uitdagingen, zodat telers geen nummer worden"
- 2023-05-30 Stadsbestuur Lier oogst zelf bio-groenten voor goede doelen
- 2023-05-26 Jonge zeewierondernemers presenteren duurzame innovaties op Wereld Oceanen Dag
- 2023-05-26 René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- 2023-05-26 Moestuinseizoen van start bij Landgoed Huis Sevenaer
- 2023-05-26 Consumenten in Beieren kopen ondanks inflatie regionale en biologische producten
- 2023-05-25 "In Scandinavië zien we nu bio-kasgroententelers weer terugschakelen naar conventioneel"
- 2023-05-25 "Op weg naar emissieloos stikstofgebruik in de fruitteelt"
- 2023-05-25 "Wij importeren nu meer biologische abrikozen uit Spanje dan uit Italië"
- 2023-05-24 Frans pakstation voor biologische sjalotten officieel geopend
- 2023-05-24 "Vanaf maart verloopt de afzet bio-fruit vlotter"
- 2023-05-24 Meer dan 7.000 km2 overstroomd in Emilia Romagna
- 2023-05-23 Komkommer nog altijd 'slechts' een dubbeltje, wel herstel biokomkommer
- 2023-05-23 "Met EKO is 15% biologische landbouw in Nederland haalbaar"
- 2023-05-23 Demeter-appelenhandelaar Bio-Obst Augustin betrekt nieuw pakstation
- 2023-05-23 Proeven met bio-frambozen die klaar zijn voor de toekomst
- 2023-05-22 "We zien nog meer mogelijkheden om samen te werken"
- 2023-05-22 Frisse start voor overtollige AGF bij FRIS Supermarkt
- 2023-05-22 "We zitten nu pas een paar dagen op de krenttrap"