René van der Veen.
De ondernemer zag vooraf met name kansen in de out-of-home markt. Op deze markt heeft Zuivelrijck inmiddels een mooie plekje verworven. "Zo'n cupje bio-koffiemelk is een mooie manier om als horeca-ondernemer naar je gasten te communiceren dat je duurzaam bezig bent." Na de succesvolle introductie van de koffiemelkcupjes kwam Zuivelrijck met biologische en fairtrade rietsuikersticks. "Dit is echt een product geworden dat de mensen erbij nemen. De combinatie met het cupje zien we steeds vaker, maar het komt soms ook voor dat klanten alleen de suikersticks afnemen."
Na de rietsuikersticks volgden ook nog halfvolle en volle houdbare bio-melk in een literpak, evenals biologische koffiemelk in een halveliterfles. Inmiddels is Zuivelrijck in de koffiewereld geen onbekende meer. "Er is veel waardering voor de goede kwaliteit en smaak. Steeds meer baristi gebruiken de volle biologische melk voor het maken van cappuccino en latte art. We hebben onze melk iets vetter gemaakt dan gewone volle melk. Dit zorgt ervoor dat de melkschuim een mooie structuur krijgt en net iets romiger smaakt dan normale volle melk."
Groothandels nu ook aan de biologische zuivel
Zuivelrijck levert inmiddels aan de Hanos, Sligro, Deli XL, regionale groothandels en koffieleveranciers. Het sterke punt van het merk is volgens René de combinatie die Zuivelrijck aanbiedt. "De groothandels vinden het prettig om meerdere producten onder hetzelfde merk aan te kunnen bieden. Daarom waren zij ook blij met de introductie van onze andere producten. Een ander voordeel is dat we ondersteuning geven aan onze afnemers in de out-of-home markt. Zelf ben ik ook veel op pad om onze klanten persoonlijk te bezoeken en dat wordt gewaardeerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat we zelfs regionale groothandels leveren die voorheen nooit biologische zuivelproducten in hun assortiment hadden. Dat is ook waar we een deel van onze groei pakken."Zuivelrijck - latte macchiato glazen. Rechts een tafelkaart van Zuivelrijck bij Van der Valk.
René is blij met de waardering die ze krijgen. "Het is toch de weg ernaartoe die het product kan maken of breken. Als ik kijk waar we na 5 jaar staan, daar kon ik alleen maar van dromen. We zijn onze eigen koers blijven varen, hebben er hard voor gewerkt en dat krijg je altijd terug." De Zuivelrijck-producten liggen nu onder meer bij Center Parcs, Landal, Artis en op Schiphol. Naast de out-of-home markt levert Zuivelrijck ook aan bio-groothandels Udea, De Zaai-Ster en De Nieuwe Band. “Zij zorgen ervoor dat onze producten ook in de biologische winkels beschikbaar zijn."
Design
René is er van overtuigd dat ook het design van Zuivelrijck een essentiële rol heeft gespeeld. "We hebben samen met ons designbureau Brandnew een herkenbare en moderne positionering ontwikkeld." De verpakkingen van Zuivelrijck laten een typisch Nederlands landschap zien, waarin je van bovenaf een kijkje kan nemen in het fictieve 'Zuivelrijck'. Je ziet zwart bonte koeien grazen in een modernistisch landschap met reigers, eenden en slootjes. Alle verpakkingen laten een ander deel van het Zuivelrijck zien.Voor meer informatie:
René van der Veen
Zuivelrijck
Bisschopsweg 16
8462 TA Rotstergaast
0513 682867
[email protected]
www.zuivelrijck.nl