"Gaaf als klant toch voor een bio-product kiest"

Fotoreportage: Bio-assortiment paradepaardje van Jumbo Euroborg

Tholen - Jumbo Euroborg won in 2012 de EKO-award bij de EKO-tellingen van Milieudefensie. Toen werden er 1280 producten met een EKO-keurmerk geteld, maar ze hebben daarna zeker niet stilgezeten. "Het bio-assortiment bestaat inmiddels uit ongeveer 1400 producten. En ik schat dat biologisch goed is voor zo'n 10 tot 12 procent van de totale omzet. Sinds de assortimentsuitbreiding is de bio-omzet met 500% vergroot. We hadden zelf ook niet verwacht dat het zo groot zou worden", vertelt Roelof Veldhuis, versmanager bij Jumbo Euroborg.

Klik hier voor de fotoreportage.


Roelof Veldhuis, versmanager bij Jumbo Euroborg. Achter hem het schap met biologische AGF. Daarboven de kaart met de boeren van Puur Noord Nederland.

Roelof vertelt dat Jumbo Euroborg zich met het ruime bio-assortiment wil onderscheiden. "We hebben een grote winkel, maar we zitten wel in een buurt met heel veel supermarkten. De franchisers achter deze winkel zijn grote voorstanders van biologisch en investeren dan ook graag hierin. Ze hebben van bio echt het paradepaardje van de winkel gemaakt."

Ook 'niet-bio-klant' overtuigen

Klanten kunnen volgens Roelof voor al hun bio-boodschappen in de Jumbo-vestiging terecht. "Dat is belangrijk, de consument gaat tegenwoordig het liefst naar één winkel voor alle boodschappen. We mikken zeker niet alleen op de bio-consumenten. Iemand die vanavond een biologische maaltijd wil nuttigen, kan ook gewoon bij ons terecht. Een klant die al biologisch koopt, hoef ik niet te overtuigen. Wij willen ook de klanten die eigenlijk niet de intentie hebben om biologisch te kopen overtuigen. In deze groep zit de grootste winst. Het is gaaf als deze klant toch overstag gaat en voor een deel van de maaltijd voor een bio-product kiest." Hij geeft aan dat de klanten over het algemeen erg enthousiast zijn over het grote bio-aanbod. "Het is bijvoorbeeld erg gaaf om van een klant te horen dat ze één keer in de 3 weken speciaal naar onze winkel komt om bio-producten in te slaan."


Het spandoek boven dit 10 meter lange schap vol met houdbare producten, herinnert aan de winst van de EKO-tellingen van 2012.

Versproducten met een verhaal

Roelof vertelt dat niet alleen de versproducten, maar ook de langer houdbare producten gretig aftrek vinden. Voor het versaanbod werkt de supermarkt samen met De Zaai-Ster. "Er is een heel lang traject aan voorafgegaan, waaruit ook wel bleek dat we uniek waren in wat we wilden met biologisch. Dankzij de samenwerking met De Zaai-Ster krijgen ook kleinere bedrijven via het Puur Noord Nederland-merk de kans om hun producten aan te bieden." Hij geeft aan dat producenten ook de ruimte krijgen om zelf hun verhaal te vertellen. "Diverse boeren hebben hun eigen product al eens gepromoot in de winkel. Dat is altijd mooi, dit toont aan hoe trots zo'n boer is op zijn product."

Klik hier voor de fotoreportage.


De biologische vleeswaren en daarnaast 3,75 meter aan koeling gevuld met biologische kazen uit het buitenland. Ook boven deze koeling hangen de verhalen van de boeren.

Boven de biologische versproducten vertelt Jumbo Euroborg het verhaal van de boeren en telers. "Hiermee willen we ook de 'gewone consument' aanspreken. Dankzij deze extra informatie durven ze het eerder aan om het toch eens te proberen." Bij Jumbo Euroborg zijn onder meer veel biologische kazen verkrijgbaar. "Er is in kaas zoveel keuze. En als je een diep kaasassortiment wilt hebben, kun je niet om bio heen. En op de AGF-afdeling merk ik dat bepaalde producten soms zelfs makkelijker verkrijgbaar zijn in de biologische variant. Dit geldt bijvoorbeeld voor schorseneer en palmkool."

Roelof geeft aan dat er nog stappen gemaakt kunnen worden als de prijs voor bio-producten aantrekkelijker kan worden. "Het prijsverschil zit met name in het meerwerk en de kleinschaligheid. Dat leggen we de klant graag uit, maar ik hoop dat het verschil in te toekomst kleiner kan worden." Hij erkent dat bio-producten vaak om meer uitleg vragen. "Ik vertel bijvoorbeeld vaak het verhaal waarom er soms geen geitenkaas in het schap ligt. In de lammerperiode gaat de melk naar de lammetjes, het welzijn van de dieren staat immers voorop bij de bio-boer. Dat is ook meteen de meerwaarde van biologisch. Hierbij heb je te maken met mensen die aan hun dieren denken."

Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie:

Roelof Veldhuis
Jumbo Euroborg
Boumaboulevard 525
9723 ZS Groningen
050 3175580
Roelof.veldhuis@jumbo.com
www.jumbo.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven