Cristian Janssen, Kroon Biologische Verswaren:

“Biologisch assortiment is breder dan conventioneel”

Tholen - Op de Amsterdamse groothandelsmarkt ziet Cristian Janssen van Kroon Biologische Verswaren de vraag naar biologische producten gestaag stijgen. "Het is niet ineens booming, maar de vraag stijgt gestaag en er komen nieuwe klanten bij. We zien bijvoorbeeld dat steeds meer detaillisten, die eerst alleen conventionele producten voerden, nu ook biologisch opnemen in het assortiment."


Christian Janssen: "We zien dat in Amsterdam smoothies heel populair zijn. Daardoor stijgt de vraag naar bijvoorbeeld snijbiet en palmkool."

Hardlopers in het assortiment zijn onder andere de avocado en de zoete aardappel. "Een product als citroenen doet het goed bij reguliere klanten, omdat je het product helemaal kunt gebruiken. Ook zien we dat in Amsterdam smoothies heel populair zijn. Daardoor stijgt de vraag naar bijvoorbeeld snijbiet en palmkool." Kroon Biologische Verswaren is onderdeel van Vroegop Ruhe & Co en zusterbedrijf van Natudis B.V. "Al bijna 20 jaar heeft Kroon een compleet assortiment biologische versproducten. Door de ervaring, innovatiekracht en nauwe relaties met boeren en telers, is Kroon al jaren een sterke partner in vers."

Jaarrond focus

Volgens Cristian kan het aanbod goed meekomen met de stijgende vraag. "Er zijn wel wat kleine telers die wel aan de top van hun mogelijkheden zitten, maar dan zoeken we extra telers. Diversificatie in de aanvoer is sowieso nuttig." Toch gebeurt het nog wel eens dat er problemen zijn waardoor een product niet beschikbaar is. "Als je goed kunt uitleggen aan de klanten waarom een product niet beschikbaar is, dan is daar begrip voor. In de conventionele producten ligt de nadruk toch meer op een jaarrond aanbod. Daar streven wij ook naar, maar als dat niet lukt, is er onder klanten meer begrip."

De teelt van een aantal producten is moeilijker. "Je hebt toch te maken met andere planten en andere rassen. Over het algemeen brengen de planten in de bio-teelt minder kilo's op." Kroon ondersteunt telers die producten via de groothandel willen afzetten met advies. "We proberen bijvoorbeeld te voorkomen dat alle telers zich op dezelfde productgroep storten. We praten met de telers om spreiding aan te brengen in het aanbod."

Breder assortiment

In het algemeen is de het assortiment biologische producten niet smaller dan van de conventionele producten. "Ik denk dat de vraag anders is dan naar conventionele producten. In de groenten is het assortiment niet smaller, misschien zelfs breder." Producten als palmkool en groentelof, ook bekend als suikerkool, zijn wel biologisch beschikbaar, maar in menig conventioneel assortiment niet verkrijgbaar. "In het exotensegment is het aanbod wel smaller", weet Cristian.

Ook hebben de klanten van Kroon doorgaans meer oog voor duurzaamheid. Dat uit zich bijvoorbeeld in de vraag naar tropisch fruit. "Mango's van Europese bodem hebben toch de voorkeur. Er is weinig vraag naar vlieghandel. De voorkeur gaat dan uit naar zeetransport. Maar liever nog hebben onze klanten Europese producten."

Tot slot ziet Christian dat klanten niet meer genoegen nemen met puur een product, maar dat het verhaal er achter belangrijker wordt. "We bedienen toch een ander type consument. Die willen het verhaal achter een product weten. Daarom moeten we de winkeliers goed voorlichten en een 'gezicht' bij de producten bieden. Dat wordt steeds belangrijker."

Voor meer informatie:

Cristian Janssen
Kroon Biologische Verswaren
Food Center Amsterdam W1
Jan van Galenstraat 4
1051 KL Amsterdam
020 6061829
www.kroonbiologisch.nl
cristian.janssen@kroonbiologisch.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven