Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arthur Nijhuis, Rechtstreex:

"Bio-keurmerk overbodig in 100% transparante markt"

Arthur Nijhuis bengt sinds 2013 met zijn bedrijf Rechtstreex streekproducten letterlijk dichterbij huis door consument en boer met elkaar in contact te brengen. Op de website IkGaStarten.nl staat een uitgebreid interview met hem.

Rechtstreex wil toe naar een kortere voedselketen met meer bezieling. "In de reguliere voedselindustrie gaat een product vaak langs veel tussenhandelaren die winst willen maken op het product. Maar voor die knallende aanbieding in de supermarkt betaalt wel iemand de prijs. Vaak zijn dat de boeren, die hun producten voor een steeds lager bedrag moeten verkopen. Als consument heb je bovendien meestal geen idee waar het voedsel vandaan komt."

Voor Rechtstreex is 'eerlijke n lekker eten' erg belangrijk. "Wij werken op lokaal niveau en bieden alleen duurzame producten aan die binnen een straal van circa vijftig kilometer zijn geteeld. Onder 'eerlijk' verstaan wij de nauwe samenwerking met de boer. Andere kenmerken zijn dat een product vers en seizoensgebonden is en dat er bij het telen naar smaak én duurzame oplossingen wordt gekeken."

De producten zijn volgens Arthur niet per se biologisch. "Je kunt wel biologische producten bestellen, maar dit is geen absolute voorwaarde. Ik geloof namelijk dat een markt die voor de volle honderd procent transparant is het biologische keurmerk overbodig maakt. Wanneer duidelijk is waar iets vandaan komt, wie het gemaakt heeft en hoe het product geteeld of gemaakt is, kun je als consument alles achterhalen, toch?"

Klik hier voor het gehele interview, waarin Arthur ook nog vooruit blikt op de toekomst. Hij hoopt dat Rechtstreex over drie jaar in heel Nederland een bekend merk is en dat ze zich dan niet alleen meer op steden richten, maar ook zichtbaar zijn in dorpen en randgemeenten.

Bron: IkGaStarten
Publicatiedatum: