Wetenschap past productcriteria het Vinkje aan

Stichting Ik Kies Bewust heeft nieuwe criteria voor producten met het Vinkje. De wetenschappelijke commissie heeft deze de afgelopen periode herzien. Enkele honderden producten die in de oude situatie nog wel voldeden moeten nu óf gezonder gemaakt worden óf verder zonder het Vinkje op het etiket. De voedingsmiddelenbranche krijgt tot 1 januari 2017 de tijd om het aanbod te verbeteren. Het streven van de stichting is om zo veel mogelijk producten te laten innoveren.

In diverse productgroepen zijn de maximaal toegestane hoeveelheden verzadigd vet, suiker, zout en/of calorieën aangepast. Zo is het verzadigd vetcriterium in de kaascategorie met 12,5 procent teruggebracht en is het natriumcriterium in ontbijtgranen met 20 procent teruggeschroefd. Er zijn eveneens wijzigingen aangebracht in de indeling van productgroepen: vruchtensappen worden voortaan niet meer als basisvoeding ingedeeld en thee en koffie worden nu gerekend tot de basisproductgroep water. Voor meer duidelijkheid zijn de eenheden bij de criteria aangepast. De nieuwe criteria zijn online te vinden.

Herziening

Iedere vier jaar worden de criteria voor verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en vezels herzien. De bedoeling is dat producten hieraan blijven voldoen en zo steeds iets gezonder worden. Het is belangrijk om minder verzadigd vet, suiker, zout en calorieën te consumeren, omdat veel welvaartsziekten (diabetes type 2, diabetes, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker) verband houden met de inname van deze nutriënten. De voedingsmiddelenbranche wil werk maken van een gezonder aanbod en committeert zich daarbij aan de criteria, opgesteld door onafhankelijke wetenschappers en het Voedingscentrum.

De wetenschappelijke commissie heeft bij de herziening gekeken naar de huidige samenstelling van producten en naar de mogelijkheden die voorhanden zijn om producten te verbeteren. Er is gezocht naar een goede balans: de nieuwe criteria zijn vooruitstrevend, maar het is wel haalbaar om eraan te voldoen. Als de criteria te snel te streng zouden worden, haken bedrijven in de voedingsmiddelenbranche mogelijk af. Bovendien kan de smaakwaardering afnemen. Mensen kiezen in dat geval niet meer voor de verbeterde producten, omdat ze minder lekker gevonden worden door de te grote suiker- en zoutvermindering.

Happy choice

"Er valt nog heel veel te doen om de voedselomgeving beter te maken. De energiedichtheid moet omlaag en de hoeveelheid verzadigd vet, toegevoegd suiker en zout moet gereduceerd. Tegelijkertijd, en dat is de uitdaging, is het belangrijk dat de verbeterde voeding lekker blijft. Dat is geen sinecure, want vet, suiker en zout zijn eveneens de smaakmakers", zegt professor Kees de Graaf, sinds kort voorzitter van de wetenschappelijke commissie. "De spreuk van het Vinkje is: make the healthy choice the easy choice. Als het aan mij ligt wordt de gezondere keuze ook een happy choice. Je goed voelen bij de keuze is een belangrijk aspect."

Klik hier voor een totaaloverzicht van alle wijzigingen.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven