Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geld verdienen met natuur?

De samenhang tussen landbouw en natuur staat sterk in de belangstelling. Er wordt niet alleen geld verdiend met agrarische productie, maar tegelijkertijd ook waarde gecreëerd voor en mét de natuur. LEI Wageningen UR geeft de mogelijkheden aan in de digitale tool 'Verdienmodellen natuurinclusieve landbouw'.

Economische rendabiliteit in relatie tot natuurinclusieve landbouw is voor veel bedrijven belangrijk. Maar agrarisch natuurbeheer is ook als verdienmodel mee te nemen in een bredere bedrijfsfilosofie: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), publieksbelang en recreatieve toestroom zijn ook belangrijke waarden die natuur en landbouw verbinden. Het aanleggen van natuurranden en stukjes natuur bij overhoeken kunnen naast voordelen voor natuur en landschap ook een positieve invloed hebben op het totale bedrijf: het imago kan verbeteren. Voor bedrijven die naast hun land- en tuinbouwactiviteiten al multifunctioneel zijn, kan dit mogelijk extra klanten trekken of klanten die langer verblijven.



Met de tips aangereikt door de digitale tool kan een bedrijf zich een aantal kernvragen stellen: welk idee met natuur past in het verdienmodel van het bedrijf, welke klanten passen daarbij, en wie kunnen het idee in het netwerk versterken? De digitale tool is géén invuloefening. Sector, aantal hectares, beschikbare tijd en subsidies geven geen kant-en-klaar verdienmodel. Door verschillen in locatie, bedrijfsstructuur en ontwikkelmogelijkheden is het verdienmodel van elk bedrijf uniek.

Voor meer informatie: Yvonne Fernhout
Publicatiedatum: