"Christophe Barnouin (CEO): "Concurrentiepositie verbeterd na herziening productportfolio"

Focus op toekomst tijdens symposium '250 years Wessanen'

Tholen - De Westergastheater in Amsterdam was dinsdag 30 juni 2016 het decor voor de viering van het 250-jarig bestaan van Wessanen. Ter ere van dit jubileum organiseerde de 'merkenbouwer' een symposium, waarbij vooral aandacht was voor de weg naar een meer duurzame toekomst. Wessanen-CEO Christophe Barnouin benadrukte in zijn introductie onder meer dat Wessanen zich nu volledig focust op gezond en duurzaam voedsel: biologisch, fairtrade, vegetarisch en met hoge voedingswaarden. "Op deze manier verbeteren we de concurrentiepositie van ons bedrijf. Onze merken hebben betekenis, we willen enkel eerlijke en verantwoorde producten leveren", aldus Christophe. "De laatste jaren is ons hele productportfolio herzien. Inmiddels is 68 procent van de producten biologisch."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.


Christophe Barnouin.

In de middag werden twee presentaties gegeven. Na Christophe Barnouin vertelde de Britse Dr. Tara Garnett over de issues die in het huidige voedselsysteem spelen en hoe we hierin met zijn allen een verschil kunnen maken. Tara is initiatiefnemer van het 'Food Climate Research Network' van Oxford University. "We kunnen onder meer het verschil maken door beter te gaan eten. Dit kan simpel gezegd door: meer plantaardige producten te eten, minder vlees en zuivel te consumeren, geen voedsel weg te gooien en vraagtekens te zetten bij wat de gemiddelde mens als 'normaal' ziet." Hierin ziet ze vooral een rol weggelegd voor de overheid. "Leg niet alles op het bordje van de consument. De producenten kunnen een rol spelen, maar het is vooral aan de overheid. Begin bijvoorbeeld al jong met voorlichting op scholen." Om het milieu zo min mogelijk te belasten, prefereerde ze overigens de trein boven het vliegtuig om naar Amsterdam af te reizen.
 

Linksboven kondigt dagvoorzitter Hanna Verboom de presentatie van Tara Garnett aan (naast haar).

Netto International

Thor Jørgensen gaf daarna een presentatie over de Deense discounter Netto International. Netto heeft zo'n 1300 winkels in Denemarken, Duitsland, Zweden, Polen en sinds vorig jaar ook het Verenigd Koninkrijk. Netto is uitgegroeid tot de grootste bio-retailer in Denemarken en het marktaandeel neemt nog altijd toe. Thor erkent dat de investering in biologisch zeker rendabel is. "Het moet wel rendabel zijn, anders zouden we hier echt niet aan beginnen."

Van de ongeveer 2000 producten in het assortiment is 10% biologisch, de bio-producten zijn goed voor ongeveer 9% van de totale omzet. Voor biologisch hanteert Netto het motto 'Everyone should be able to afford organic'. "We houden vast aan dit motto, de bio-producten moeten betaalbaar zijn, anders past het niet in ons concept als discounter", aldus Thor. Binnenkort volgt een uitgebreid artikel over Netto International in Biojournaal.


Hanna Verboom en Thor Jørgensen van Netto International.

Paneldiscussie en workshops

Dagvoorzitter was actrice Hanna Verboom. Zij is woordvoerder van de 'A Recipe for Zero Hunger'-campagne van het World Food Programme' van de Verenigde Naties. Na een paneldiscussie met beide sprekers, Christophe Barnouin en trend watcher Marjan Ippel, was het tijd voor een hapje en een drankje. Dit werd gevolgd door het avondprogramma, dat bestond uit workshops (door onder andere Marjan Ippel) en een afsluitend diner.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.wessanen.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven