Met respectievelijk 71, 28 en 18 vestigingen
Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette in top 20 New Retail
In het rapport is uiteraard ook aandacht voor biologisch, onder meer in de Top-25 per hoofdsegment - foodretail. In de Top 25 - New Retail (pagina 71) staan zowel Ekoplaza als Natuurwinkel en Estafette:
New Retail
Behalve naar discount vloeit supermarktomzet vooral af naar spelers in New Retail, zoals het FSIN dit opkomende 'mixed foodretailkanaal' noemt. Daartoe rekenen we bekende foodaanbieders, zoals ah.nl en Ekoplaza, maar ook nieuwe partijen waaronder HelloFresh en de Markthal. Berekeningen van het FSIN wijzen uit dat New Retail dit jaar al naar verwachting met 4,3% zal plussen. Ter vergelijking: supermarkten komen op krap 1,2% (en discount op 1,8%).
Merken die hier domineren zijn Hema, ah.nl, Kruidvat, AH to go en Ekoplaza. De Markthal Rotterdam stormt de Top-10 in, en dat geldt ook voor HelloFresh. Komende jaren zullen zich in dit kanaal de meeste veranderingen voordoen (blurring).
Blik op de nieuwe werkelijkheid
Onder het mom van 'Blik op de nieuwe werkelijkheid' bespreekt FSIN ook de ontwikkeling dat het foodlandschap op zijn kop gaat. Hierin is ook een rol weggelegd voor biologisch:
Het meest duidelijk is de nieuwe werkelijkheid zichtbaar op internet. Op websites als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl staan alle mogelijke behoeftes op postcode en verzorgingsgebied gerangschikt, niet op kanalen. Nu zijn hier vooral restaurants, gespecialiseerde maaltijdbezorgers en cafetaria's te vinden. Maar ook individuele (en zelfs particuliere) kookadresjes zijn present met hun aanbod. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd dat Thuisbezorgd.nl gekoppeld wordt aan de webwinkels van Albert Heijn en Jumbo. Of misschien neemt Thuisbezorgd.nl wel het aanbod op van de plaatselijke slager, bakker, versbezorger HelloFresh of bioboer in de buurt. Of gaat Bol.com, ook Ahold, deze slag maken en winnen? Feit is dat Bol.com nu al een beperkt assortiment specialistische foodproducten verkoopt. Doemen er misschien uit het niets nieuwe spelers op van wie we nu nog geen weet hebben? Zeker. De nieuwe foodwerkelijkheid is al realiteit. Maar deze realiteit kan nog verrassende wendingen nemen.
Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN Amro, geeft aan dat de consument onder meer biologische producten wil:
"De retail kan een grotere rol spelen in het gegeven dat de dag steeds meer eetmomenten kent. Je moet wel gevestigd zijn op een logische plek om deze onverwachte momenten te kunnen bedienen, plekken waar mensen wonen en werken en dus frequent zullen komen." Hij wijst er hierbij wel op dat de consument vraagt van foodretailers dat ze zich onderscheiden met een eigen identiteit. "De meest supermarkten in ons land ontberen zo'n eigen identiteit. Ze zijn allemaal het goedkoopst, hebben allemaal het meest verse aanbod. Verder komen ze niet. Food is fashion. De consument wil dus dat zijn foodretailer variatie biedt en inspireert. Met verse producten, biologische producten, herkenbare lokale producten. Weten en zien wekt vertrouwen bij de consument. Werk daarbij intensiever én op basis van langer commitment samen met je belangrijkste leveranciers om in gezamenlijkheid te investeren in de broodnodige en continue innovatie."
Klik hier voor de complete Food500.