Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Met respectievelijk 71, 28 en 18 vestigingen

Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette in top 20 New Retail

Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette behoren tot de top 20 New Retail, zo blijkt uit de 'FSIN Food 500 2015'. FSIN heeft de ranglijst van de 500 grootste foodformules van Nederland weer gepresenteerd. Waar koopt Nederland zijn eten en drinken? De grote spelers kennen we wel, maar wie zijn die andere foodspecialisten die ons op diverse (online) locaties voorzien van al die lekkere, bijzondere of soms juist gewone, traditionele of kant-en- klare en vaak routinematig gekochte voedings- en genotmiddelen waarmee we dagelijks onze magen vullen? Het FSIN heeft ze op een rij gezet in de FSIN Food 500. Samen zijn ze goed voor ruim 65% van de in totaal €57 miljard omzet in voedings- en genotmiddelen.

In het rapport is uiteraard ook aandacht voor biologisch, onder meer in de Top-25 per hoofdsegment - foodretail. In de Top 25 - New Retail (pagina 71) staan zowel Ekoplaza als Natuurwinkel en Estafette:

New Retail
Behalve naar discount vloeit supermarktomzet vooral af naar spelers in New Retail, zoals het FSIN dit opkomende 'mixed foodretailkanaal' noemt. Daartoe rekenen we bekende foodaanbieders, zoals ah.nl en Ekoplaza, maar ook nieuwe partijen waaronder HelloFresh en de Markthal. Berekeningen van het FSIN wijzen uit dat New Retail dit jaar al naar verwachting met 4,3% zal plussen. Ter vergelijking: supermarkten komen op krap 1,2% (en discount op 1,8%).

Merken die hier domineren zijn Hema, ah.nl, Kruidvat, AH to go en Ekoplaza. De Markthal Rotterdam stormt de Top-10 in, en dat geldt ook voor HelloFresh. Komende jaren zullen zich in dit kanaal de meeste veranderingen voordoen (blurring).



Blik op de nieuwe werkelijkheid
Onder het mom van 'Blik op de nieuwe werkelijkheid' bespreekt FSIN ook de ontwikkeling dat het foodlandschap op zijn kop gaat. Hierin is ook een rol weggelegd voor biologisch:

Het meest duidelijk is de nieuwe werkelijkheid zichtbaar op internet. Op websites als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl staan alle mogelijke behoeftes op postcode en verzorgingsgebied gerangschikt, niet op kanalen. Nu zijn hier vooral restaurants, gespecialiseerde maaltijdbezorgers en cafetaria's te vinden. Maar ook individuele (en zelfs particuliere) kookadresjes zijn present met hun aanbod. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd dat Thuisbezorgd.nl gekoppeld wordt aan de webwinkels van Albert Heijn en Jumbo. Of misschien neemt Thuisbezorgd.nl wel het aanbod op van de plaatselijke slager, bakker, versbezorger HelloFresh of bioboer in de buurt. Of gaat Bol.com, ook Ahold, deze slag maken en winnen? Feit is dat Bol.com nu al een beperkt assortiment specialistische foodproducten verkoopt. Doemen er misschien uit het niets nieuwe spelers op van wie we nu nog geen weet hebben? Zeker. De nieuwe foodwerkelijkheid is al realiteit. Maar deze realiteit kan nog verrassende wendingen nemen.

Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN Amro, geeft aan dat de consument onder meer biologische producten wil:

"De retail kan een grotere rol spelen in het gegeven dat de dag steeds meer eetmomenten kent. Je moet wel gevestigd zijn op een logische plek om deze onverwachte momenten te kunnen bedienen, plekken waar mensen wonen en werken en dus frequent zullen komen." Hij wijst er hierbij wel op dat de consument vraagt van foodretailers dat ze zich onderscheiden met een eigen identiteit. "De meest supermarkten in ons land ontberen zo'n eigen identiteit. Ze zijn allemaal het goedkoopst, hebben allemaal het meest verse aanbod. Verder komen ze niet. Food is fashion. De consument wil dus dat zijn foodretailer variatie biedt en inspireert. Met verse producten, biologische producten, herkenbare lokale producten. Weten en zien wekt vertrouwen bij de consument. Werk daarbij intensiever én op basis van langer commitment samen met je belangrijkste leveranciers om in gezamenlijkheid te investeren in de broodnodige en continue innovatie."

Klik hier voor de complete Food500.
Publicatiedatum: