Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette behoren tot de top 20 New Retail, zo blijkt uit de 'FSIN Food 500 2015'. FSIN heeft de ranglijst van de 500 grootste foodformules van Nederland weer gepresenteerd. Waar koopt Nederland zijn eten en drinken? De grote spelers kennen we wel, maar wie zijn die andere foodspecialisten die ons op diverse (online) locaties voorzien van al die lekkere, bijzondere of soms juist gewone, traditionele of kant-en- klare en vaak routinematig gekochte voedings- en genotmiddelen waarmee we dagelijks onze magen vullen? Het FSIN heeft ze op een rij gezet in de FSIN Food 500. Samen zijn ze goed voor ruim 65% van de in totaal €57 miljard omzet in voedings- en genotmiddelen.
In het rapport is uiteraard ook aandacht voor biologisch, onder meer in de Top-25 per hoofdsegment - foodretail. In de Top 25 - New Retail (pagina 71) staan zowel Ekoplaza als Natuurwinkel en Estafette:
New Retail
Behalve naar discount vloeit supermarktomzet vooral af naar spelers in New Retail, zoals het FSIN dit opkomende 'mixed foodretailkanaal' noemt. Daartoe rekenen we bekende foodaanbieders, zoals ah.nl en Ekoplaza, maar ook nieuwe partijen waaronder HelloFresh en de Markthal. Berekeningen van het FSIN wijzen uit dat New Retail dit jaar al naar verwachting met 4,3% zal plussen. Ter vergelijking: supermarkten komen op krap 1,2% (en discount op 1,8%).
Merken die hier domineren zijn Hema, ah.nl, Kruidvat, AH to go en Ekoplaza. De Markthal Rotterdam stormt de Top-10 in, en dat geldt ook voor HelloFresh. Komende jaren zullen zich in dit kanaal de meeste veranderingen voordoen (blurring).
Blik op de nieuwe werkelijkheid
Onder het mom van 'Blik op de nieuwe werkelijkheid' bespreekt FSIN ook de ontwikkeling dat het foodlandschap op zijn kop gaat. Hierin is ook een rol weggelegd voor biologisch:
Het meest duidelijk is de nieuwe werkelijkheid zichtbaar op internet. Op websites als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl staan alle mogelijke behoeftes op postcode en verzorgingsgebied gerangschikt, niet op kanalen. Nu zijn hier vooral restaurants, gespecialiseerde maaltijdbezorgers en cafetaria's te vinden. Maar ook individuele (en zelfs particuliere) kookadresjes zijn present met hun aanbod. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd dat Thuisbezorgd.nl gekoppeld wordt aan de webwinkels van Albert Heijn en Jumbo. Of misschien neemt Thuisbezorgd.nl wel het aanbod op van de plaatselijke slager, bakker, versbezorger HelloFresh of bioboer in de buurt. Of gaat Bol.com, ook Ahold, deze slag maken en winnen? Feit is dat Bol.com nu al een beperkt assortiment specialistische foodproducten verkoopt. Doemen er misschien uit het niets nieuwe spelers op van wie we nu nog geen weet hebben? Zeker. De nieuwe foodwerkelijkheid is al realiteit. Maar deze realiteit kan nog verrassende wendingen nemen.
Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN Amro, geeft aan dat de consument onder meer biologische producten wil:
"De retail kan een grotere rol spelen in het gegeven dat de dag steeds meer eetmomenten kent. Je moet wel gevestigd zijn op een logische plek om deze onverwachte momenten te kunnen bedienen, plekken waar mensen wonen en werken en dus frequent zullen komen." Hij wijst er hierbij wel op dat de consument vraagt van foodretailers dat ze zich onderscheiden met een eigen identiteit. "De meest supermarkten in ons land ontberen zo'n eigen identiteit. Ze zijn allemaal het goedkoopst, hebben allemaal het meest verse aanbod. Verder komen ze niet. Food is fashion. De consument wil dus dat zijn foodretailer variatie biedt en inspireert. Met verse producten, biologische producten, herkenbare lokale producten. Weten en zien wekt vertrouwen bij de consument. Werk daarbij intensiever én op basis van langer commitment samen met je belangrijkste leveranciers om in gezamenlijkheid te investeren in de broodnodige en continue innovatie."
Klik hier voor de complete Food500.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Met respectievelijk 71, 28 en 18 vestigingen
Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette in top 20 New Retail
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"
- 2022-06-22 Online marktaandeel Picnic gelijk met Albert Heijn
- 2022-06-21 Tweede Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-06-20 Meer dan 60 procent van de consumenten winkelt het liefst in fysieke winkel
- 2022-06-20 Vlamingen kochten in 2021 vaker bio en gaven er 7% meer aan uit
- 2022-06-16 AH ziet geen heil in biologische winkels
- 2022-06-16 Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- 2022-06-15 Edeka versterkt de samenwerking met Naturland
- 2022-06-14 Albert Heijn, Crisp en Picnic genomineerd voor E-Commerce award
- 2022-06-10 Geïntegreerd klimaatsysteem bindt duurzame koeling aan gasloze verwarming
- 2022-06-09 Spaanse regering bestrijdt voedselverspilling en gaat supermarkten boetes geven
- 2022-06-09 Pilotproject bezorg- en afhaaldienst in Berlijn en Frankfurt am Main
- 2022-06-07 Holland & Barrett nieuwkomer in top 10 van meest klantvriendelijke bedrijven
- 2022-06-07 'Extreem uitzonderlijke' storing Albert Heijn tijdens Hemelvaart
- 2022-05-31 Albert Heijn gaat binnensteden grote steden stil en schoon bevoorraden