Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio+ Retail Academy

Bio+ van 300 naar 500 producten

Tholen - Hoe staat de biologische sector er voor? En wat zijn de uitdagingen voor de toekomst? Tijdens de Bio+ Retail Academy op 23 juni in Nijkerk werd nagedacht over deze vragen. Sleutelwoorden van de dag: ‘gezond’, ‘lekker’ en ‘de plus van Bio+ laden.’



De balans werd opgemaakt door Rini Emonds (IRi), die de ontwikkelingen in retailland in cijfers uitdrukte. “Het gaat beter,” aldus de onderzoeker. De algemene economische vooruitzichten van Nederland zien er beter uit, de retailmarkt groeit weer en de biologische sector profiteert daarvan mee.



Omzet bio in de lift
De supermarkten Lidl en Jumbo rukken steeds verder op. Ze krijgen steeds meer winkels en hebben een vrijwel landelijke dekking. Jumbo heeft alleen nog geen sterke positie in Zeeland en Noord-Holland. De food omzet trekt weer aan en ook de biologische omzet groeit weer sneller. In de eerste 20 weken van 2015 groeide de biologische omzet in de supermarkten met 14,7%.
Over heel 2014 was de omzet in biologisch via de supermarkt 540 miljoen euro, dat was en groei van 5,6%.



Wormenhotel
Naast de statistieken was er ook volop ruimte voor minder cijfermatige onderwerpen. Zo vertelde bijvoorbeeld Renee Hendrickx van Food Cabinet over de campagne het Wormenhotel. Elke minuut gaan 30 voetbalvelden vruchtbare grond verloren, om dat probleem onder de aandacht te brengen bedacht het Food Cabinet, in samenwerking met Food Guerrilla, een campagne. In verschillende grote hotels in Amsterdam, waaronder het Amstel Hotel, Het Volkshotel en Casa4000, werd een wormenhotel geplaatst. Waarom daar? Op die manier wordt een groter publiek bereikt en onder dit publiek bevinden zich de opiniemakers. Andere campagnes van het Food Cabinet zijn Big Bang Broccoli en Power to the Pieper, campagnes om de broccoli en aardappel op een trendy manier te presenteren.



Bio+ ambities
Ruben Bringsken presenteerde de ambities van de Bio+ Trading Company (BTC). BTC combineert de afzet van droge kruidenierswaren onder het Bio+ merk. “Op dit moment hebben we als BTC 60 DKW producten in ons assortiment”, vertelt Ruben Bringsken. “Het is onze ambitie om het assortiment eind 2015 uit te breiden naar 160 DKW producten.” In totaal worden onder het Bio+ label nu ruim 300 producten vermarkt door de alle licentiehouders gezamenlijk, het samenwerkingsplatform heeft de ambitie om het assortiment uit te breiden naar meer dan 500 producten.



Ook wil BTC de ‘plus van Bio+ laden’. Kortom; waarde toevoegen aan een product door bijvoorbeeld een stapeling van keurmerken. Zo bestaat het Bio+ assortiment bijvoorbeeld uit 20 Fairtrade gecertificeerde producten. Maar er wordt ook gekeken naar andere manieren om ‘de plus te laden’. Minder zout, vet en suiker, “maar dat mag niet ten koste gaan van de smaak”. Ook worden bij voorkeur geen e-nummers gebruikt. Daarvoor hanteert het bedrijf een classificering van de toegestane e-nummers.

Ontbijtgranen
Een segment waar biologisch het helemaal niet slecht doet, is het cerealsschap. Gemiddeld telt een supermarkt 80 verschillende ontbijtgranen, daarvan zijn er zeven biologisch. Dat kleine aantal biologische producten is al goed voor 20% van de omzet in de cereals.



Uitdagingen wereldmarkt
De wereldwijde grondstoffenmarkt kent echter ook uitdagingen. Ruben wijst op een Amerikaans onderzoek dat concludeert dat er in de komende 40 jaar net zoveel voedsel geproduceerd moet worden als in de afgelopen 8000 jaar. Wereldwijd groeit de consumptie, ook in bijvoorbeeld Latijns-Amerika en Afrika wordt meer geconsumeerd.

Daarnaast worden bepaalde grondstoffen gezien als beleggingsobject, wat de prijzen beïnvloedt. Graan wisselt tijdens het transport tussen producent en verwerker gemiddeld zeven keer van eigenaar, waardoor het voor de verwerken moeilijk is om de echte waarde van het product te bepalen.



Maar Renee, Ruben en Rini waren niet de enigen die een presentatie hielden. Sijas Akkerman van Natuur & Milieu bracht een uitdagende boodschap, Jelka Molenaar van Ahold vertelde over de introductie van het nieuwe AH Biologisch merk en Jack Stroeken gaf tekst en uitleg over de Beebox.
Een vol programma met zes presentaties, twee workshops en een lunch, dan sluit je de dag natuurlijk af met een gezellige borrel.