Er zijn in Nederland zo'n 50 grotere biologische bedrijven actief; zij houden meestal 400 tot 800 geiten. De overige bedrijven zijn kleinschaliger van aard en melkgeiten vormen er niet de hoofdactiviteit. Het aandeel biologische bedrijven is met 17 procent hoog in vergelijking met andere agrarische sectoren.
Markt voor geitenzuivel groeit komende jaren
Geitenzuivel is een gezond product met een goed imago. De markt ervoor groeit de komende jaren. Euromonitor verwacht in West-Europa richting 2020 een groei van 2 procent per jaar voor vloeibare zuivel. Nederlandse geitenzuivel wordt grotendeels geëxporteerd en bestaat vooral uit kaas. De markt voor zowel kaas, vloeibare producten als melkpoeders groeit. Op basis van gesprekken met Nederlandse verwerkers verwachten wij dat de markt voor Nederlandse geitenzuivel de komende jaren groeit met 3 tot 5 procent per jaar. De groei wordt vooral door marktontwikkelingen bepaald maar ook door de mate waarin de industrie investeert in productontwikkeling en marktbewerking. De gezamenlijke realisatie van BGA-geitenkaas is een mooie opsteker en smaakt naar meer.Aanbod geitenzuivel in Nederland neemt komende jaren toe
Sinds 2010 groeide de melkproductie in Nederland met gemiddeld 9 procent per jaar. Het aantal dieren is toegenomen; de productie per dier ook. Bedrijven met productieniveaus van meer dan 1300 kilogram per dier zijn geen uitzondering. De impact van Q-koorts ebt langzaam weg en de gunstige prijsvorming van de afgelopen jaren stimuleert groei. Het aanbod groeide stevig ondanks de beperkingen van een inmiddels beëindigde groeistop en beperkte vergunningverlening door lokale overheden. In de huidige positieve markt oriënteren zich veel bedrijven op groei en willen sommigen een bedrijf starten. ABN AMRO verwacht dat de groei van het aanbod de komende jaren toeneemt met 5 à 10 procent per jaar. Extra aanbod zet je in een positieve markt gemakkelijk af, maar leidt in een lastige markt tot prijsdruk.De sector heeft twee sterke troeven: de geit is aaibaar en het product gezond. Dit sterke imago is het waard om in te investeren. Een verhoudingsgewijs groot deel van de sector produceert op biologische wijze en levert op deze wijze een goede bijdrage aan het imago van de gehele sector. Er liggen kansen in de synergie tussen gangbaar en biologisch op het gebied van kennisuitwisseling. Ook de huistvesting door gangbare bedrijven op stro is een sterk punt. Er zijn echter ook punten die aandacht behoeven.
Klik hier voor het rapport.