Telers in opstand tegen Whole Foods

Een nieuw beoordelingssysteem van supermarktketen Whole Foods heeft wrevel gewekt bij biologische telers. Telers die al langere tijd voor Whole Foods werken zijn ontevreden over het beoordelingssysteem dat in sommige gevallen niet-biologische producten een hogere gradering geeft dan biologisch geteelde groenten en fruit. Volgens Whole Foods heet het nieuwe beoordelingssysteem 'Responsibly Grown' en let het systeem op zaken als waterverbruik, duurzaamheid en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. De gradering van het systeem loopt van 'goed' naar 'beter' tot 'best'.

Volgens de New York Times heeft een Whole Foods-vestiging in Capitola te Californië een 'best'-gradering gegeven aan een niet-biologische aspergevariëteit uit Mexico, die voor $4.99 per pond verkocht werd (ongeveer €9,47 euro per kilo). Op dezelfde locatie werd biologische asperge geteeld door Durst Organic Growers verkocht voor $7.99 per pound (€15,59 per kilo), dat als label 'goed' had gekregen. De teler Jim Durst moest lachen toen hij het nieuws kreeg over zijn beoordeling. "Waarom onze asperges 'goed' en niet 'best' zijn? Misschien hebben we de formulieren niet goed ingevuld of waren we niet op tijd?", aldus Durst. 

Volgens Whole Foods moeten telers 220 punten op hun beoordelingssysteem scoren om het label 'best' te krijgen. Het is zeldzaam voor biologische telers om zich tegen Whole Foods uit te spreken. De onderneming is een van de grootste supporters van biologische teelt. Vertegenwoordigers van Whole Food zeggen dat 60% in de schappen biologisch is.

Maar steeds meer supermarktketens, zoals Walmart, verkopen biologische producten. Die toegenomen concurrentie heeft effect op de koers van de aandelen van Whole Foods, die momenteel op hun laatste punt in dit afgelopen jaar staan. Met het nieuwe beoordelingssysteem lijkt Whole Foods zich te willen onderscheiden van de concurrentie. 

Volgens telers is het duur om veranderingen door te voeren die nodig zijn om de hoogste rating te halen in het beoordelingssysteem. Ze beschuldigen Whole Foods ervan om hen op te laten draaien voor de kosten van Whole Foods' nieuwe marketingcampagne.

Voor meer informatie: fortune.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven