Jeroen Mustert, Wessanen Benelux, over groei nieuwere winkelformules:

"De rest heeft zitten slapen"

Tholen – Wessanen richt zich als merkenbouwer zowel op het supermarkt- als op het natuurvoedingskanaal. Daardoor heeft het bedrijf een goed beeld van de situatie op beide markten. "De verhouding hiervan is als volgt: 75% van onze producten gaat naar het supermarktkanaal en 25% naar de natuurvoedingswinkels. We houden de ontwikkelingen op beide markten dan ook nauwlettend in de gaten, ondanks het feit dat we na de verkoop van Natudis, inclusief de Natuurwinkelformule, niet langer zelf actief zijn in de retail", vertelt Jeroen Mustert, General Manager Benelux bij Wessanen. Hij vervolgt: "Na de verkoop van Natudis en de interne herstructurering focussen we ons nu volledig op de merken. En we hopen absoluut dat Natudis het goed blijft doen, aangezien het één van onze grootste distributie- en retailpartners is in het natuurvoedingskanaal."


Jeroen Mustert.

Groei natuurvoedingskanaal stagneert

Hij heeft het idee dat de groei in de natuurvoedingssector stagneert. "Het natuurvoedingskanaal daalt, waar de gezond & duurzame categorie in het supermarktkanaal hard groeit. Bio steeg met 15 procent en gezond & duurzaam met 45 procent. De combinatie van de twee kanalen groeit ook nog steeds hard."

In het natuurvoedingskanaal zien ze bij Wessanen een verschuiving. Jeroen merkt op dat vooral de zelfstandige natuurvoedingswinkels het in zijn ogen steeds moeilijker krijgen. Hij adviseert de zelfstandige natuurvoedingswinkeliers dan ook om hun rol opnieuw te definiëren. "Dit is heel belangrijk, anders gaat het heel moeilijk worden. Het moet in de zelfstandige natuurvoedingswinkels vooral draaien om de adviesfunctie die ze hebben, een specifieker unieker productaanbod en het verhaal achter de producten.

Daarnaast ziet Wessanen een verhoogde natuurvoedingswinkelconcentratie. "Het is interessant om te zien hoe Ekoplaza de laatste jaren gegroeid is, door zich te positioneren als gezonde supermarkt. En zich daarmee te positioneren als een 'gezond' alternatief voor Albert Heijn, Jumbo, Plus, Hoogvliet en de andere supermarkten. Dit is een moderne en slimme manier van werken. Vooral de nieuwere natuurvoedingswinkelformules hebben de wind in de rug, de rest heeft eerlijk gezegd zitten slapen. Ik wil hen dan ook adviseren om er mee aan het werk te gaan en hun rol duidelijk opnieuw te definiëren. Een dergelijke herdefiniëring heeft in het verleden ook gewerkt voor de apotheken ten opzichte van de drugstores. De apothekers onderscheiden zich met hun gedifferentieerde productaanbod en kennis over de producten."

Groei supermarktkanaal

Aan de andere kant ziet de organisatie dat het supermarktkanaal heel actief inspeelt op de consumententrend richting gezonde & duurzame voeding en dan ook hard groeit. Jeroen: "Albert Heijn heeft de laatste maanden fors geïnvesteerd in de promotie van hun vernieuwde uitgebreide biologische aanbod. Zowel in de winkels als in de media. Jumbo, Plus en Hoogvliet volgen hetzelfde pad." Hij ziet het als een goede ontwikkeling als meerdere partijen investeren en presteren op de gezonde & duurzame voedingsmiddelenmarkt. "Ik denk dat beide partijen, zowel het natuurvoedings- als het supermarktkanaal, uiteindelijk juist zullen gaan profiteren van de groeiende belangstelling voor en investering in biologisch. En nog belangrijker: door een groter productaanbod, een bredere verkrijgbaarheid en meer communicatie zal de consument alleen maar beter voorzien worden in haar groeiende behoefte naar gezonde & duurzame producten."

Voor meer informatie:

Jeroen Mustert
Wessanen Benelux
Hoogoorddreef 5
1100 AT Amsterdam
020 3122119
jeroen.mustert@wessanen.com
www.wessanen.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven