Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filip Fraeye, Biofresh:

"Bio heeft nooit een 'boom' gekend en dat komt ook niet"

Tholen - Biofresh is een Belgische groothandel, gespecialiseerd in bio-AGF, verswaren en droogwaren. Ze bedienen de Belgische winkels en speciaalzaken en zien daarin een biologische groei. "Bio heeft nooit een 'boom' gehad, de groei is altijd stap voor stap gegaan en dat zal ook zo blijven", vertelt Filip Fraeye, gedelegeerd bestuurder van Biofresh.

Een derde van het assortiment van de groothandel bestaat uit aardappelen, groenten en fruit. "Afhankelijk van de prijs zetten we in AGF jaarlijks gemiddeld tussen de 16 en 20 miljoen euro om", vervolgt Filip. "In 2003 startten we met 40 medewerkers en een omzet van 14 miljoen euro. Tien jaar later hadden we 54 miljoen euro en 120 personeelsleden." Oorspronkelijk begon Biofresh in de jaren 80 door een samenwerking van bio-pioniers. "Het tweede Biofresh is ontstaan door een fusie van drie bedrijven. Vandaag de dag bieden we een totaalpakket bio aan met AGF, vers- en droogwaren."

Efficiënt bezorgsysteem

Klanten van Biofresh zijn met name kleine speciaalzaken. "We leveren 95% van de bestellingen zelf. Het Belgische wegennet is zeer ingewikkeld, maar wij hebben een bezorgsysteem ontwikkeld waardoor we in staat zijn om snel en flexibel te leveren. Dit efficiënte systeem gebruiken we al vanaf het begin en dat is onze sleutel van succes geweest. We leveren ook vaak 's nachts vanwege de drukte op de wegen. Natuurlijk heb je dan een meerprijs, maar dat verdient zich terug. Op sommige plaatsen in steden als Antwerpen en Brussel kan je overdag quasi onmogelijk aanleveren wegens de verkeersdrukte." Biofresh koopt in bij importeurs, groothandelaren, veilingen en rechtstreeks bij de telers in binnen- en buitenland. Bij bio komt het regelmatig voor dat het volume te klein is om de markt te bedienen. "We kopen altijd eerst Belgisch product in en daarna kijken we pas naar andere origines."


Biologische ananassen en tomaten in de loods van Biofresh.

Biologische groei

In de biologische sector zit volgens Filip groei. "In de teelt zijn er in België verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. De bio-telers zitten met name in het zuidelijke deel. In Vlaanderen heb je meer serreteelt dan vollegrond. Het is een uitdaging om telers te motiveren om te starten met bio. Er kan namelijk niet gegarandeerd worden dat alles wordt afgenomen. Daarnaast is er een omschakelingsperiode en het is niet eenvoudig. Voor telers die omschakelen moet het echte een welbewuste keuze zijn."

Prijsverschil

"Het verschil tussen bio en conventioneel is dat bij bio de prijzen hoger, maar stabieler zijn. En eerlijker, de teler heeft namelijk ook meer kosten. Wij proberen competitief te zijn op prijsgebied zodat onze klant dat ook kan. Zeker wat bio betreft moeten ze competitie kunnen voeren met de supermarkten. Prijzen van bio zullen zeker niet stijgen en in de toekomst waarschijnlijk zelfs dichter bij conventioneel komen te liggen."

Imagoverandering

Het imago en de soort klanten op bio-gebied zijn in de loop der jaren veranderd. "Vroeger werd meteen gedacht aan dure en minder lekkere producten en 'geitenwollensokken-figuren' die er eigenaardig uitzien, maar dat is tegenwoordig wel anders. De producten zijn lekker en mooi en bio wordt ook door hippe mensen gekocht. Dat 'oude' imago is dus achterhaald. Ook deze ontwikkeling is organisch gegaan. Duurzaamheid is een begrip dat een steeds groter deel van de samenleving bezighoudt en daar gaat bio mee gepaard. Het is een periode." Het grote voordeel vindt Filip dat consumenten van bio trouw blijven aan hun keuze. "Het is ook om ecologische en duurzame redenen. De prijs is hoger, maar de keus is al gemaakt. Daarom zal bio ook niet verdwijnen en gestaag toenemen." Een grote groei zou de bio-sector ook niet aan kunnen volgens Filip. "Als morgen de helft van de mensen overstapt is er niet voldoende. We zijn realistisch, maar positief."

Er wordt geteeld wat nodig is

Hij ziet de toekomst van bio positief in. "Groenten en fruit blijven mensen eten en daarnaast zie ik een een groei in vegetariërs en flexitariërs. Als je als consument eenmaal gewend bent aan bio, wil je niet meer terug. Kwalitatief en qua smaak is het een verschil van hemel en aarde met conventioneel. De kwaliteit van bio is echt fenomenaal. Het is authentiek en puur. Er wordt niet zo veel mogelijk geproduceerd, maar geteeld wat nodig is, op een economisch correcte manier. Ook voor ons is duurzaamheid een zeer belangrijke pijler", besluit Filip.

Voor meer informatie:

Filip Fraeye
Biofresh vers
Berkenhoekstraat 20
2861 OLV-Waver
info@biofresh.be
www.biofresh.be

Auteur: Gertrude Snoei
Publicatiedatum: