Vrijwel al het voedsel wordt op grond geteeld, maar wereldwijd gaan 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond per minuut verloren. De door Nature & More opgezette campagne Save Our Soils lanceert vandaag de actie 'I Like Organic' om consumenten bewust te maken van de noodzaak om landbouw te verduurzamen en ze te betrekken bij projecten die het verlies van bodemvruchtbaarheid tegengaan.
De actie maakt het consumenten makkelijk om bij te dragen. Door op de website www.saveoursoils.com de actiepagina te liken, maakt de deelnemer 5 euro vrij uit het in februari opgerichte Save Our Soils Fonds. Het geld wordt ingezet voor projecten waarbij boeren worden ondersteund bij het vruchtbaar houden van hun gronden. 5 euro is genoeg om ongeveer 500m² bodem te redden.
Volkert Engelsman, initiator van Save Our Soils en directeur van Nature & More, licht toe: "Tot nu toe richtten we ons in de campagne vooral op bewustwording. Nu gaan we boeren in ontwikkelingslanden direct ondersteunen bij het in stand houden van de bodemvruchtbaarheid met duurzame technieken. Elke 'like' steunt dit werk. En we hopen dat dit doorwerkt als consumenten straks weer voor het supermarktschap staan."
Hij vervolgt: "De actie 'I Like Organic' zal opgepakt worden door biologische supermarkten en retailketens in heel Europa, zoals Edeka, ICA, COOP, Netto, Waitrose en Bama. Point-of-sale materialen zullen helpen om consumenten bewust te maken van de noodzaak tot landbouwmethoden waarbij de bodemvruchtbaarheid minimaal in stand wordt gehouden."