Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

500 m2 aarde redden met één muisklik

Als u dit persbericht heeft uitgelezen, is er weer 328.523 m2 landbouwgrond verloren door industriële landbouw. De campagne 'I like organic' zet zich in voor het behoud van deze bodems. Consumenten kunnen ervaren hoe snel het verlies van bodems verloopt en met één muisklik 500 m2 grond redden.

Vrijwel al het voedsel wordt op grond geteeld, maar wereldwijd gaan 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond per minuut verloren. De door Nature & More opgezette campagne Save Our Soils lanceert vandaag de actie 'I Like Organic' om consumenten bewust te maken van de noodzaak om landbouw te verduurzamen en ze te betrekken bij projecten die het verlies van bodemvruchtbaarheid tegengaan.

De actie maakt het consumenten makkelijk om bij te dragen. Door op de website www.saveoursoils.com de actiepagina te liken, maakt de deelnemer 5 euro vrij uit het in februari opgerichte Save Our Soils Fonds. Het geld wordt ingezet voor projecten waarbij boeren worden ondersteund bij het vruchtbaar houden van hun gronden. 5 euro is genoeg om ongeveer 500m² bodem te redden.



Volkert Engelsman, initiator van Save Our Soils en directeur van Nature & More, licht toe: "Tot nu toe richtten we ons in de campagne vooral op bewustwording. Nu gaan we boeren in ontwikkelingslanden direct ondersteunen bij het in stand houden van de bodemvruchtbaarheid met duurzame technieken. Elke 'like' steunt dit werk. En we hopen dat dit doorwerkt als consumenten straks weer voor het supermarktschap staan."

Hij vervolgt: "De actie 'I Like Organic' zal opgepakt worden door biologische supermarkten en retailketens in heel Europa, zoals Edeka, ICA, COOP, Netto, Waitrose en Bama. Point-of-sale materialen zullen helpen om consumenten bewust te maken van de noodzaak tot landbouwmethoden waarbij de bodemvruchtbaarheid minimaal in stand wordt gehouden."

Over Save Our Soils

De internationale Save Our Soils campagne (www.saveoursoils.com) werd opgezet door Nature & More, Europees marktleider in biologische groente en fruit, in samenwerking met de wereldvoedselorganisatie FAO, om bewustzijn te creëren over het bodemprobleem en consumenten in staat te stellen tot duurzamer consumptiegedrag. De campagne kreeg steun van onder meer de Dalai Lama, voormalig aartsbisschop Desmond Tutu and Prins Charles. Op 26 en 27 juni organiseert Save Our Soils een groot congres in Amsterdam, getiteld Celebrating Soil! Celebrating Life! Zie ook www.celebratingsoil.com.

Save Our Soil Fonds

Het Save Our Soils Fonds werd in februari 2015 opgericht en stelt zich ten doel om boeren wereldwijd te ondersteunen bij het in stand houden van bodemvruchtbaarheid met onder meer composteringsworkshops, onderzoek naar best practices, en het faciliteren van samenwerking en kennisuitwisseling. Tot nu toe hebben partners in de Save Our Soils campagne 200.000 euro toegezegd aan het Fonds.
Publicatiedatum: