Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Speciaalzaken zien biologisch nu echt als toegevoegde waarde"

Brebiblu nieuwste bio-kaas bij De Kaasfabriek

Tholen – Een bezoek aan De Kaasfabriek in Woerden leidt vaak tot verbaasde gezichten. Het pand van De Kaasfabriek lijkt namelijk totaal niet op de fabriek die in het logo staat. Directeur Erik van Dam heeft hier een simpele verklaring voor: "Het is ook niet hetzelfde pand. In het logo heb namelijk ik een foto van de oude zuivelfabriek in Soest verwerkt. Dit vond ik een mooi authentiek plaatje." Ook de naam van De Kaasfabriek zorgt regelmatig voor onduidelijkheid. "Veel mensen denken hierdoor dat we ook zelf kaas produceren. Zo worden we gemiddeld twee keer in de week gebeld voor een rondleiding. Ondanks deze verwarring heb ik nooit spijt gehad van mijn keuzes", vertelt Erik lachend.


Het echte pand van De Kaasfabriek in Woerden.

De Kaasfabriek voorziet kaas- en foodspecialisten al sinds begin 2009 van speciale en onderscheidende kazen. Erik geeft aan dat zo'n 30 tot 40 procent van het assortiment biologisch is. "Qua omzetaandeel komt biologisch echter niet verder dan 20%. In de loop van de jaren is het biologische aandeel in ons assortiment steeds verder gegroeid. Zo kwam ik al snel met De Mèkkerstee in contact, hun Floortje, Sophie en Grietje zijn uitgegroeid tot echte hardlopers in ons assortiment. Verder ben ik een paar keer naar de BioFach geweest en daar diverse leuke dingen tegengekomen. De Deense kazen van Thise bijvoorbeeld. Daarmee zijn we in Nederland de enige en deze kaas is erg populair."


Links Erik van Dam. Rechtsboven één van de Nederlandse biologische boerenkazen en rechtsonder een doos met één van de Deense Thise-kazen.

Erik vertelt dat De Kaasfabriek echt zoekt naar de niches op de markt. Er komen regelmatig nog nieuwe biologische kazen bij. "Momenteel zijn we in overleg met een nieuw bedrijf. Het gaat hierbij om een nieuwe Nederlandse blauwschimmelkaas, erg leuk." De laatste toevoeging in het bio-assortiment is de Siciliaanse blauwschimmelkaas Brebiblu. "Hier ben ik zelf onlangs op bezoek geweest. Ze waarderen het als je de moeite neemt om langs te komen. En ik vind het heel leuk om te zien hoe het geproduceerd wordt. Dit proberen we bij al onze producenten te doen, alleen dan weet je of het echt klikt." Op basis van deze bezoeken schrijft De Kaasfabriek een begeleidend verhaal over de kazen. "We weten van al onze kazen het verhaal en we doen dan ook veel aan 'story telling'. Hierin zijn we best uniek. Het communiceren van het verhaal achter het product is essentieel. Zo merken we dat kazen van zorgboeren vanwege hun bijzondere achtergrond ook extra aantrekkelijk zijn voor onze klanten."


Een deel van het bio-aanbod van De Kaasfabriek.

De Kaasfabriek ontwikkelt ook wel eens samen met een kaasproducent een speciale kaas. "De kaas van Ravenswaard is hier een goed voorbeeld van. We zijn graag bereid om de kaasmaker te helpen met de vraag hoe ze een product in de markt neer moeten zetten en hoe ze valkuilen kunnen omzeilen. Belangrijk is om hen hierbij marktgericht te laten denken, zo zijn veel boeren vaak te bescheiden qua prijsstelling."

Groeiende interesse speciaalzaken

Erik merkt dat de interesse in biologisch toeneemt bij de speciaalzaken. "Zo'n 15 jaar geleden wilden ze biologisch nog niet, vijf jaar geleden stonden de meesten er vrij neutraal tegenover en kon het er wel bij, nu zien ze het echt als toegevoegde waarde. Vooral de laatste twee jaar snappen steeds meer mensen dat biologisch niet langer de keuze is van een select gezelschap. Zo komen consumenten ook in reguliere winkels vaker in aanraking met biologische producten, wat de drempel verlaagd."


Rond deze Duitse biologische kaas is een wel heel bijzonder concept bedacht.

Nette prijs

Bij De Kaasfabriek merken ze dat biologische geitenmelk momenteel heel schaars is. "Het is met name zorgelijk dat het prijsniveau te hoog is. De prijs wordt opgedreven door de krapte op de markt. Wij willen bij De Kaasfabriek een nette en betere prijs bieden aan de producenten, ook voor de gangbare kazen. Zij maken een mooi en degelijk product en daar belonen we hen graag voor. Deze filosofie passen we in heel het bedrijf toe."

Voor meer informatie:

Erik van Dam
De Kaasfabriek
Zegveldse Uitweg 5
3443 JE Woerden
0348 820399
erikvandam@dekaasfabriek.nl
www.dekaasfabriek.nl