
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Nieuw: biologische BBQ-pakketten
- Studenten en dierenartsen verdiepen zich in biologische diervoeding
- Satellietbeelden ingezet om biologische katoenvelden op te sporen
- "Omstandigheden niet optimaal door koud voorjaar en minder natuurlijke bestuivers"
- Eerste stappen gezet naar alternatieve behandeling van wormproblematiek bij bio-leghennen
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
'Wie Voedt de Planeet?'
Duizenden jonge boeren reizen in oktober af naar Milaan
Slow Food en het Slow Food Youth Network, in Nederland vertegenwoordigd door de Youth Food Movement, nemen daarom het initiatief tot het organiseren van een uniek evenement aan het einde van de Wereldtentoonstelling. Van 3 tot 6 oktober opent Milaan haar poorten om duizenden jonge boeren, vissers en voedselproducenten te verwelkomen voor een driedaags evenement vol met workshops, lezingen en bijeenkomsten. Tijdens dit evenement, Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, ontwikkelen de jongeren nieuwe visies op de toekomst van voedsel en landbouw.
Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.
Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd.
"De toekomst van ons voedsel ligt in de handen van de jonge mensen die brood zien in de landbouw en voedselproductie. Alleen al in Europa is slechts 6% van alle boeren jonger dan 35 jaar. Wie gaan in de toekomst ons voedsel produceren? Het is belangrijk dat deze jonge mensen, die het het meest verdienen, op het podium worden gehesen in Milaan", aldus Carlo Petrini, oprichter en President van Slow Food.
"Een Wereldtentoonstelling over het voeden van de wereld zonder de stem van jonge voedselproducenten is belachelijk", zegt Joris Lohman, bestuurslid Slow Food International en verantwoordelijk voor het Slow Food Youth Network. "Alle innovaties ten spijt, nog steeds zijn ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd ondervoed. Een groot deel van de wereldbevolking leeft nog steeds van voedsel dat geproduceerd wordt door kleinschalige bedrijven. Wij willen juist deze mensen in staat stellen mee te praten op het wereldtoneel."
De crowdfundingcampagne gaat vandaag (21 mei) online en is te vinden op www.wefeedtheplanet.com. Alice Waters, topchef René Redzepi, Juventus voetballer Claudio Marchisio en auteur Raj Patel zijn ambassadeurs van de campagne. Het programma van Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, waar ook niet-voedselproducenten aan kunnen deelnemen, komt halverwege juni online. Dan start ook de kaartverkoop, waarvan de opbrengsten ten goede komen van de crowdfundingcampagne.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-08 Bestuurswisseling en onderzoek naar consumentengedrag tijdens ledenvergadering BioNederland
- 2023-06-07 "Bijdrage geleverd aan plaatsbepaling biologische landbouw"
- 2023-06-02 EWS Group locatie Oosterhout Skal-gecertificeerd
- 2023-06-02 Feestelijke opening bij bijna 200-jarig familiebedrijf Simon Lévelt in Haarlem
- 2023-06-01 Flevosap viert dertigjarig bestaan met feestelijk actiejaar
- 2023-06-01 Organto boekt eerste kwartaal 9,7% winst
- 2023-05-31 Heerlijkheid Mariënwaerdt verkozen tot meest romantische kasteel
- 2023-05-30 Ramon Alcedo nieuwe directeur van Fairtrasa Peru
- 2023-05-26 FNV stapt teleurgesteld uit IMVO Convenant Voedingsmiddelen
- 2023-05-26 In memoriam Harmen Peters
- 2023-05-24 Koen Regout nieuwe CEO van Brandt & Levie
- 2023-05-19 KoRo haalt 20 miljoen euro extra op bij investeerders
- 2023-05-15 Internationaal Primeur-magazine nu online beschikbaar
- 2023-05-12 "Het mooiste was voor mij de biologische tak"
- 2023-05-11 "Ik verwacht dat de wil om biologisch te eten doorgroeit"
- 2023-05-11 Voets Specialiteiten meldt overname activiteiten Foodelicious
- 2023-05-11 Jeroen Kiers vertrekt als CEO van Ausnutria
- 2023-05-11 Joannusmolen neemt Sore en Love my Veggies over
- 2023-05-10 Twee jubilarissen bij TerraSana
- 2023-05-09 Van Gorp Diervoeders bestaat 100 jaar