Slow Food en het Slow Food Youth Network nodigen jonge boeren van over de hele wereld uit om het antwoord te geven op de vraag: Wie Voedt de Planeet? De Wereldtentoonstelling in Milaan staat dit jaar in het teken van voedsel, met als thema 'Feeding the Planet, Energy for Life'. Overheden en bedrijfsleven laten gedurende zes maanden door middel van architectonische hoogstandjes zien op welke manier zij denken de wereld in de toekomst te gaan voeden. Maar is het niet zinloos te praten over de toekomst van voedsel zonder de jonge boeren, vissers en voedselproducenten?
Slow Food en het Slow Food Youth Network, in Nederland vertegenwoordigd door de Youth Food Movement, nemen daarom het initiatief tot het organiseren van een uniek evenement aan het einde van de Wereldtentoonstelling. Van 3 tot 6 oktober opent Milaan haar poorten om duizenden jonge boeren, vissers en voedselproducenten te verwelkomen voor een driedaags evenement vol met workshops, lezingen en bijeenkomsten. Tijdens dit evenement, Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, ontwikkelen de jongeren nieuwe visies op de toekomst van voedsel en landbouw.
Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.
Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd.
"De toekomst van ons voedsel ligt in de handen van de jonge mensen die brood zien in de landbouw en voedselproductie. Alleen al in Europa is slechts 6% van alle boeren jonger dan 35 jaar. Wie gaan in de toekomst ons voedsel produceren? Het is belangrijk dat deze jonge mensen, die het het meest verdienen, op het podium worden gehesen in Milaan", aldus Carlo Petrini, oprichter en President van Slow Food.
"Een Wereldtentoonstelling over het voeden van de wereld zonder de stem van jonge voedselproducenten is belachelijk", zegt Joris Lohman, bestuurslid Slow Food International en verantwoordelijk voor het Slow Food Youth Network. "Alle innovaties ten spijt, nog steeds zijn ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd ondervoed. Een groot deel van de wereldbevolking leeft nog steeds van voedsel dat geproduceerd wordt door kleinschalige bedrijven. Wij willen juist deze mensen in staat stellen mee te praten op het wereldtoneel."
De crowdfundingcampagne gaat vandaag (21 mei) online en is te vinden op www.wefeedtheplanet.com. Alice Waters, topchef René Redzepi, Juventus voetballer Claudio Marchisio en auteur Raj Patel zijn ambassadeurs van de campagne. Het programma van Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, waar ook niet-voedselproducenten aan kunnen deelnemen, komt halverwege juni online. Dan start ook de kaartverkoop, waarvan de opbrengsten ten goede komen van de crowdfundingcampagne.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- "In één oogopslag duidelijk hoe ver de initiatieven zijn gevorderd met natuurinclusieve landbouw"
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 Bezoekersaantallen Floriade blijven sterk achter
- 2022-06-24 De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- 2022-06-23 Vogelaar Vredehof mag na aanpassingen uitbreidingen
- 2022-06-22 Belgisch vorstenpaar bezoekt BelOrta bij de start hoogseizoen Belgisch zachtfruit
- 2022-06-22 Uit de oude doos: Boerenprotest
- 2022-06-21 Officiële opening Agro Duiveland
- 2022-06-17 Veertigjarig jubileum voor de grootste internationale bio-vereniging Naturland
- 2022-06-17 "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- 2022-06-16 Spack produceert eigen bio-kokosolie in Vietnam
- 2022-06-15 Jürn Sanders is de nieuwe voorzitter van FiBL Europe
- 2022-06-14 Zweeds bio-keurmerk ontwikkelt nieuwe doelstellingen
- 2022-06-13 Zonnepanelen op Odin-DC in Marum
- 2022-06-10 Utrechtse start-up LOOS wil opschalen
- 2022-06-09 Raad van bestuur VLAM herbenoemd
- 2022-06-08 TerraSana introduceert nieuw en herkenbaar design voor ruim 400 producten
- 2022-06-03 WUR neemt afscheid van bestuursvoorzitter Louise O. Fresco
- 2022-06-02 Louise Luttikholt stopt als directeur van IFOAM - Organics International
- 2022-06-02 Nieuwe Zwitserse cacaofabriek produceert uitsluitend biologische cacaoproducten
- 2022-06-01 Organto Foods boekt voor elfde kwartaal op rij omzetgroei
- 2022-06-01 Royal A-ware neemt Noordhoek Geraspte Kaas over