Over de naaifabrieken is de kopgroep ook transparanter geworden. G-Star, Kuyichi en Nudie Jeans publiceerden een wereldkaart met alle confectiefabrieken die voor de merken actief zijn. Kuyichi vermeldt ook nog eens alle stoffenproducenten.
Positief
Een trendsettend merk als G-Star zit in de kopgroep duurzame jeansmerken. Via kletsnat gelikte campagnes vol ijdele celebs als Pharell Williams weet het merk 'duurzaam' gewild te maken, terwijl de milieuprestaties van G-Star ieder jaar beter worden. Best wel klasse. Ook Nudie Jeans timmert aan de weg. Het inkoopbeleid van Nudie Jeans voorziet tegenwoordig in een leefbaar loon voor de kledingmakers in lage lonen landen, onder andere in fabrieken in India. Dat betekent dat een kledingmaker zonder excessief over te werken genoeg verdient om zijn of haar gezin onderdak, kleding, gezonde voeding, medische hulp en schoolgang te kunnen bieden. Het kán.Bezemwagen
De criteria zijn deze editie zwaarder gemaakt (vergeleken met eerder onderzoek in 2013), vooral op de punten van leefbaar loon en milieuvriendelijke productie. De kopgroep jeansmerken houdt redelijk pas met deze uitdaging, de achterhoede is verder achterop geraakt. En dat is triest nieuws. Ongeveer de helft van de jeansmerken krijgt nu met een E-label een negatief koopadvies. Merken als Replay, Diesel, Pepe Jeans, Guess en Gsus hebben anno 2015 nog altijd geen antwoord op de vraag naar eerlijke kleding. Deze merken zijn volgens Rank a Brand 'hopeloos niet meer van deze tijd'.Klik hier voor meer informatie.