Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Kuyichi en Mud Jeans duurzaamste jeansmerken'

Vergelijkingswebsite Rank a Brand vergeleek de duurzaamheid van de 27 meest bekende jeansmerken in Nederland. Kuyichi en Mud Jeans scoorden in deze tests het hoogst. Deze twee jeansmerken gebruiken vrijwel uitsluitend biologisch katoen. Bij Nudie Jeans geldt dat voor minimaal de helft van de katoen en bij G-Star is bijna 20% van de gebruikte grondstoffen milieuverantwoord. Ook bij het bleken en verven van de denim wordt het gebruik van milieuvriendelijke processen steeds gangbaarder.

Over de naaifabrieken is de kopgroep ook transparanter geworden. G-Star, Kuyichi en Nudie Jeans publiceerden een wereldkaart met alle confectiefabrieken die voor de merken actief zijn. Kuyichi vermeldt ook nog eens alle stoffenproducenten.



Positief

Een trendsettend merk als G-Star zit in de kopgroep duurzame jeansmerken. Via kletsnat gelikte campagnes vol ijdele celebs als Pharell Williams weet het merk 'duurzaam' gewild te maken, terwijl de milieuprestaties van G-Star ieder jaar beter worden. Best wel klasse. Ook Nudie Jeans timmert aan de weg. Het inkoopbeleid van Nudie Jeans voorziet tegenwoordig in een leefbaar loon voor de kledingmakers in lage lonen landen, onder andere in fabrieken in India. Dat betekent dat een kledingmaker zonder excessief over te werken genoeg verdient om zijn of haar gezin onderdak, kleding, gezonde voeding, medische hulp en schoolgang te kunnen bieden. Het kán.

Bezemwagen

De criteria zijn deze editie zwaarder gemaakt (vergeleken met eerder onderzoek in 2013), vooral op de punten van leefbaar loon en milieuvriendelijke productie. De kopgroep jeansmerken houdt redelijk pas met deze uitdaging, de achterhoede is verder achterop geraakt. En dat is triest nieuws. Ongeveer de helft van de jeansmerken krijgt nu met een E-label een negatief koopadvies. Merken als Replay, Diesel, Pepe Jeans, Guess en Gsus hebben anno 2015 nog altijd geen antwoord op de vraag naar eerlijke kleding. Deze merken zijn volgens Rank a Brand 'hopeloos niet meer van deze tijd'.

Klik hier voor meer informatie.
Publicatiedatum: