"Puur is uitgegroeid tot vers delicatessenmerk"

'Dronken kaas' succesnummer bij Kroon

Tholen – Kroon Biologische Verswaren introduceert regelmatig nieuwe producten. Peter van der Schoot, Business Unit Manager: "We geloven erin dat we moeten blijven vernieuwen. Daarom zijn we continu op zoek naar nieuwe leveranciers." Hij geeft aan dat niet alleen het verhaal achter het product belangrijk is. "We letten ook goed op het uiterlijk. Een uitstekend product in een saaie verpakking is tegenwoordig niet goed genoeg meer", aldus Peter. Hij merkt op dat vegan een belangrijke trend is. "Daarom breiden we ons assortiment hierin nog altijd uit, onlangs nog met de soja-vruchtensappen van het Duitse merk Harvest Moon. Dit combineert beide aspecten: we spelen in op de vegan-trend en het merk heeft een moderne look. De Wilmersburger, het plantaardige biologisch alternatief voor kaas, is bijvoorbeeld ook een heel goed lopend veganproduct."


Peter van der Schoot toont de Red de Rijke Weide-kaas in het magazijn van Kroon.

Puur

Het eigen merk Puur maakt volgens Peter een mooie groei door. De laatste jaren is de stap naar vers gezet: "Sinds 2011 is Puur echt een vers delicatessenmerk geworden. Hiermee focussen we ons op maaltijden en delicatessen. Dit merk loopt goed, consumenten vinden het een sympathiek merk. We hebben inmiddels zes varianten als het gaat om de maaltijden. Hier krijgen we erg goede reacties op. Hierin is het vega-aandeel ook booming. We gaan dan ook zeker verder met de vegetarische varianten. Ook blijven we bezig met de uitbreiding van het aanbod gesneden groenten en paddenstoelen."


Verse maaltijden van Puur: Nasi Goring, Paperdelle, het Indonesische Daging Smoor en Kang Karee Kai.

AGF

Volgens Peter is AGF goed voor bijna de helft van de omzet (45-50%). Kroon beschikt in het pand op de groothandelsmarkt in Amsterdam over een eigen snijderij. "Daardoor kunnen we een optimaal vers product leveren en is de kwaliteit heel goed." Peter is er van overtuigd dat bio-producten zichzelf verkopen. Dit bleek vorig jaar bijvoorbeeld tijdens een appeluitdeelactie op de basisschool van zijn zoon. "Kroon deed mee aan deze actie, omdat we het belangrijk vinden om kinderen en leraren bewust te maken van het verschil in kwaliteit tussen reguliere en biologische producten. Hierbij is soms niet eens uitleg nodig. Zo liet mijn zoon de begeleiders van de naschoolse opvang proeven van de appels. Zij waren erg onder de indruk van de smaak en vroegen hem daarom van wie deze appels waren. Dit zijn de appels van mijn pa, antwoordde hij. Waarmee hij eigenlijk onze vaste leverancier Piet Korstanje bedoelde. Er valt op scholen heel veel te winnen, door meer bewustzijn over biologisch te creëren."

Kaas

Peter geeft aan dat kaas een erg belangrijke productgroep is bij Kroon: "Ik durf te zeggen dat we hier beschikken over het breedste en meest speciale assortiment van Nederland in biologische kazen. Niet voor niets draaiden de winkels in december een topomzet met ons kaasplateau." Volgens Peter beschikt Kroon over veel bijzondere leveranciers en zit achter veel kazen een verhaal. De Red de Rijke Weide-kaas is daar een goed voorbeeld van. "We denken graag met leveranciers mee. Uit overleg met biologische melkveehouder Henk Pelleboer is bijvoorbeeld de Red de Rijke Weide-kaas voortgevloeid. Vogels horen in de wei, en dit steunen wij dan ook van harte. Het is essentieel om de boodschap hieromheen richting de consument te blijven halen. Deze kaas en de campagne eromheen biedt hiertoe een uitgelezen mogelijkheid. Zo kregen de consumenten met Pasen bijvoorbeeld een gratis vogelkaart bij de kaas."

Peter noemt nog een andere bijzondere leverancier: "De Italiaanse familie Perenzin is ook erg speciaal. Hun zogenaamde 'dronken kaas' is een apart verhaal. Deze kaas is per toeval ontstaan. Nadat ze de kazen verstopt hadden onder wijnafval, bleek dit de smaak van de kazen erg goed te doen. De 'dronken kaas' doet het erg goed."


De 'dronken kaas'.

Kerstbeurs

Kroon Biologische Verswaren geeft leveranciers maar al te graag de kans om hun verhaal te doen richting de winkeliers. Dit kan bijvoorbeeld tijdens de Kerstbeurs. "Kroon zal in november van dit jaar voor de vierde keer haar Kerstbeurs organiseren. Dit is iedere keer weer een geslaagd evenement. Hier kunnen we echt laten zien waar we mee bezig zijn. De leveranciers krijgen op de beurs de kans om hun verhaal te vertellen, dat spreekt echt aan."

Voor meer informatie:

Peter van der Schoot
Kroon Biologische Verswaren
Food Center Amsterdam W1
Jan van Galenstraat 4
1051 KL Amsterdam
020 6061829
p.vanderschoot@kroonbiologisch.nl
www.kroonbiologisch.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven