Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Niet verwonderlijk dat er meer afwijkingen zijn gevonden in 2014"

Jaarverslag Skal: groeiende belangstelling voor biologisch bij ondernemers

Uit het jaarverslag van Skal blijkt dat in 2014 aanzienlijk meer informatiepakketten zijn verstuurd naar ondernemers die biologisch zich willen laten certificeren. Dit zijn vooral verwerkers en importeurs. Skal verwelkomde afgelopen jaar 439 nieuwe bedrijven, waarvan een groot deel nog in omschakeling is.

Bionext is verheugd over de groeiende belangstelling. Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "De jarenlange groei van biologisch wordt opgemerkt door bedrijven in de reguliere branche. Zij willen niet achter blijven en oriƫnteren zich op marktkansen. Met de groei van de sector neemt ook het belang toe van de risicogerichte controles. Het is daarom een goede zaak dat Skal afgelopen jaar meer onaangekondigde flitsinspecties heeft uitgevoerd dan het jaar ervoor. Ook zijn er meer monsternames gedaan waarbij is gekeken naar de aanwezigheid van residuen. En dit voorjaar heeft Skal, mede op aandringen van Bionext, een meerjarig beleidsplan aangenomen voor het versterken van risicogerichte controles op bedrijfsniveau. Dit is noodzakelijk, want de consument moet zeker kunnen zijn van de hoogwaardige biologische kwaliteit."

In het jaarverslag van Skal staat dat bedrijven eerder zelf hun verantwoordelijkheid nemen en verdachte partijen laten onderzoeken. Dit vertaalt zich in een groeiend aantal meldingen. Bavo: "Daarom is het niet verwonderlijk dat er meer afwijkingen zijn gevonden in 2014. Als je vaker en beter controleert, komt er meer aan het licht. Gelukkig heeft het gros van de biologische ondernemers de zaken prima op orde."

De groei van de productie in de primaire sector blijft al enkele jaren achter bij de groeiende vraag van de consument. Daarom blijft Bionext het omschakelen naar biologisch stimuleren. Bavo: "De achterblijvende groei van het biologisch landbouwareaal is een knelpunt in heel West Europa. In Duitsland en Denemarken zijn er nu harde groeidoelstellingen in de richting van 20% biologisch areaal vastgesteld door de overheid."

Klik hier
voor het jaarverslag 2014 van Skal Biocontrole.

Bron: Bionext
Publicatiedatum: