Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jeroen Mustert: "We kunnen keihard gaan groeien"

Wordt Wessanen de Unilever, Nestlé of Danone van de toekomst?

Tholen - Wessanen heeft grote ambities. Jeroen Mustert, general manager bij Wessanen Benelux, is overtuigd van het groeipotentieel: "We willen als Wessanen de komende jaren echt gaan groeien. In eerste instantie ambieerden we een jaarlijkse groei van 5 tot 6 procent, maar dit is te behoudend. 'Gezonde en duurzame voeding' is volgens ons een groeimarkt omdat de consumentvraag groeit, de overheid mensen stimuleert om gezonder te eten en de winkels dit als een groeicategorie zien. Waarom zouden we als Wessanen niet de ambitie hebben om de Unilever, Danone of Nestlé van de toekomst te worden? Er is geen enkele reden dat we niet keihard zouden kunnen gaan groeien. Ik ben ervan overtuigd dat Wessanen één van de grote jongens in de toekomst kan worden. Hiervoor hebben we wel de tijd nodig."
 

Jeroen Mustert.

Jeroen geeft aan dat Wessanen zich als 'merkenbouwer' vanaf nu zal gaan focussen op een tiental merken. "Hierbij gaat het om de grote merken, zoals Zonnatura, Clipper, Isola Bio, Bjorg, Bonneterre, Tartex en Allos. Van deze merken moet de groei komen. We willen deze merken sterker gaan maken, door te innoveren en ervoor te zorgen dat ze er perfect bij liggen in de winkels. En daarnaast door ze naar de consument toe te ondersteunen. Dit betekent overigens niet dat de 'lokale merken' zoals Molenaartje, De Rit en Natufood gaan verdwijnen. Ook voor deze natuurvoedingsmerken is een strategisch belangrijke plaats."


Bij binnenkomst van het kantoor in Amsterdam is de nieuwe huisstijl van Wessanen meteen duidelijk zichtbaar.

De handel in de Benelux is volgens Jeroen als volgt verdeeld: 75% van de producten gaat naar het supermarktkanaal en 25% naar de natuurvoedingswinkels. "Het natuurvoedingskanaal is de basis van ons verhaal en daarom een heel belangrijke branche. Deze handel geeft ons voeling met de markt en de trouwe bio-consumenten zijn echte voorlopers. Om te kunnen presteren op de reguliere retailmarkt is het essentieel dat we aanwezig zijn op de natuurvoedingsmarkt. We gaan dan ook zeker door met groeien in het natuurvoedingskanaal. Dit willen we realiseren met de drie lokale merken, Molenaartje, De Rit en Natufood, maar ook zeker met onze andere, meer internationale merken, waaronder Tartex en Allos."

Nieuwe merken

Gaat Wessanen in de toekomst nog met nieuwe merken in zee? "Ik sluit dit zeker niet uit. Met de infrastructuur die we hebben staan, willen we de belangen van meer merken gaan behartigen. Wessanen heeft als doel om een leidende positie in te namen in alle categorieën. We zijn dan ook continu aan het kijken welke merken kansen voor ons bieden. Momenteel zijn we met diverse partijen in gesprek, ook op de Nederlandse markt."


Een deel van de nieuwe producten van Zonnatura.

Op zijn plek

Jeroen is sinds augustus 2013 werkzaam bij Wessanen Benelux. Hij bekleedde voorheen diverse marketing- en salesfuncties bij onder meer The Coca-Cola Company en SAB Miller en was directeur bij Reckitt Benckiser in Thailand en later Nederland. Bij Wessanen zit hij echt op zijn plek: "Ik kende het oude Wessanen en werd op een gegeven moment benaderd om het bedrijf te helpen bij het bepalen van de nieuwe strategie na de herstructurering. De nieuwe richting die het bedrijf op wilde gaan, sprak me aan. En voor mij was het ideaal om weer lekker dichtbij huis aan het werk te kunnen." Ook de sector bevalt hem. "De biologische sector is een groeicategorie, waar zeker nog marge in zit. Persoonlijk vind ik het een leuke categorie om in te werken. Ik ben er trots op dat ik het mooie verhaal achter deze merken mag vertellen."


Ook deze spinaziespread en quinoa met tomaat & olijf zijn nieuw.

Daadkrachtige directeur

Jeroen maakt deel uit van het 8-koppige 'leadership team' dat aan de leiding staat van Royal Wessanen. Hij erkent dat er de afgelopen anderhalf jaar veel veranderd is binnen Wessanen, als gevolg van een herstructurering. "Directeur Christophe Barnouin is heel daadkrachtig en kende het bedrijf en de business al. Onder zijn leiding zijn diverse bedrijven verkocht, waaronder Izico, ABC, Bio-Distrifrais en Natudis. Ook de aankoop van Abafoods, bekend van het merk Isola Bio, is een goede stap gebleken. Het hart van dit bedrijf was al gezond, maar deze stappen waren noodzakelijk om ons op de merken te kunnen gaan focussen. De manier van leidinggeven van Christophe bevalt goed. Hij betrekt ons in alles, we doen het echt met zijn achten."

Voor meer informatie:

Jeroen Mustert
Wessanen Benelux
Hoogoorddreef 5
1100 AT Amsterdam
020 3122119
jeroen.mustert@wessanen.com
www.wessanen.com