Jeanette op kantoor in Schoten. Achter haar een deel van de schilderijen die de medewerkers gemaakt hebben (met de olifant uit het logo van Noble House).
Voor Amanprana is het essentieel om het bijzondere verhaal achter de producten aan de klanten duidelijk te maken. "We krijgen vaak te horen dat producten als kokosolie en kokosbloesemsuiker allemaal hetzelfde smaken. Er is wel degelijk een verschil, in smaak en textuur door verschillen in het persen, maar onze producten onderscheiden zich ook door wat er achter zit. We proberen ons eerlijke verhaal daarom steeds meer op onze verpakking te communiceren en organiseren regelmatig proeverijen en workshops voor consumenten en winkeliers."
Ze vertelt dat Amanprana een eigen fair trade kokosproject heeft opgericht: "Lokale boeren betalen over het algemeen teveel geld voor een fair trade keurmerk. Ons eigen fonds geeft werk aan zo'n 300 families in Sri Lanka en op de Filippijnen. Vijf procent van de verkoopopbrengst gaat rechtstreeks naar het fonds en zorgt mee voor onderwijs, infrastructuur en andere zaken voor de lokale boeren."
Amanprana was volgens Jeanette in 2005 een pionier op de markt van biologische extra virgin kokosolie. Inmiddels is de kokosoliemarkt enorm gegroeid. "De markt raakt overspoeld en daardoor dalen de prijzen. Hiervan zijn de producenten in het land van herkomst de dupe. Goedkoper wordende voeding misbruikt arbeid. Wij gaan de prijs van onze virgin kokosolie daarom niet verlagen, ook omdat onze product goed in elkaar zit. En hier zitten nu eenmaal extra kosten aan vast. Zo heeft onze kokosolie bijvoorbeeld een 48 uur-vers garantie. Dit betekent dat tussen het persen en pellen maar 48 uur zit. Hierdoor blijft de olie veel verser en bevat ze meer levenskracht."
Volgens Jeanette werkt Amanprana met de eerste duurzame en ethisch verantwoorde biologische rode palmolie. "Hier zit een negatief imago aan vast, omdat voor rode palmolie vaak regenwoud moet worden gekapt. "Amanprana werkt samen met World Land Trust en Pro Aves in Colombia samen om het regenwoud te beschermen. Wij investeren in het terugplanten van bomen. Door onze rode palmolie te kopen, kan de consument samen met Amanprana het regenwoud redden. Sinds 2010 hebben we door onze klanten al 39 hectare regenwoud kunnen redden. Daar zijn we onze klanten heel dankbaar voor."
Achter elk Amanprana-product zit een soortgelijk duurzaam verhaal, beweert Jeanette. "Zo werken we voor onze kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld samen met Hivos. Deze humanitaire organisatie zet zich in voor gelijke kansen voor vrouwen in centraal-Java. Ze staat voor een faire en duurzame wereld."
Een deel van het uitgebreide Amanprana-assortiment.
Informeren
Amanprana investeert graag in extra informatievoorziening richting de consument, onder meer door productdemonstraties, het verspreiden van de gammabrochure 'Voeding als medicijn' en door wekelijks nieuwe artikelen te publiceren op de website. Nieuwe publicaties worden aangekondigd via de nieuwsbrief. Volgens Jeanette speelt ook de winkelier een zeer belangrijke rol: "Het is aan ons om de winkelier de juiste informatie te geven, zodat deze het verschil tussen de merken uit kan leggen. We zijn dan ook zeker bereid om extra advies te geven, zowel aan de consument als de winkelier. Met deze wisselwerking met onze trouwe klanten willen wij ons echt onderscheiden."Duurzaam kantoor
Amanprana trekt deze filosofie ook binnen het bedrijf door. Zo is Amanprana sinds 2012 gevestigd in een volledig ecologisch en duurzaam kantoor in Schoten (Belgiƫ). "Verder stimuleren we het personeel om met de fiets te komen en is de werkkleding gemaakt van biologisch katoen. Duurzaamheid is heel belangrijk. We zetten zelfs de introductie van een nieuw product 'on hold' als we niet de juiste ecologische verpakkingen kunnen vinden."Voor meer informatie:
Jeanette Zondag
Amanprana
Brechtsebaan 42 unit 70
BE-2900 Schoten (Belgiƫ)
06 54782851
[email protected]
www.noble-house.tk