Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mooi modelabel kan duurzaam en toch betaalbaar zijn"

Infact maakt T-shirt van bio-katoen voor Vogue

Na een witte en een grijze versie is de derde editie van het Vogue-T-shirt, dat traditiegetrouw bij het juninummer verschijnt, zwart met het Vogue-logo in het wit. Maar dat is niet het belangrijkste kenmerk van het T-shirt, dat al werd gedragen door modellen als Doutzen Kroes en Ymre Stiekema. Het is namelijk voor het eerst dat het T-shirt door een Nederlands bedrijf – Infact – en van biologisch katoen werd gemaakt, en bovendien duurzaam geproduceerd.

Infact-eigenaar Roland Wiechert (31) werd een aantal jaar geleden tijdens een reis door Azië geconfronteerd met de werkomstandigheden in textielfabrieken: "Die waren afschrikwekkend. De hitte, viezigheid, lange werktijden, lage lonen – heel confronterend. Ik wilde iets doen om de mensen in die regio te helpen, maar wist niet meteen wat." Eenmaal terug in Nederland kwam hij op het idee een bedrijf te starten dat kleding maakt van biologisch katoen die op een eerlijke manier in India wordt geproduceerd, met werkwijzen die het milieu niet belasten. "We hebben het hele proces in eigen beheer, van materiaal en productie tot verkoop. Daardoor kunnen we als één van de weinige bedrijven in de wereld werkelijk garant staan voor de kwaliteit en duurzaamheid van onze kleren. Die duurzaamheid en openheid zijn volgens mij de toekomst van de kledingindustrie."



Een betere wereld

Inmiddels is Infact, dat begon met een bescheiden collectie basics, in korte tijd enorm gegroeid en lanceert het een eigen fashionbrand: bash. "Er staan twee nieuwe winkels in Nederland op de agenda, en aan het eind van het jaar willen we een winkel openen in Berlijn. In Nederland hebben we nu achttien werknemers en in India zijn er inmiddels vijfhonderd medewerkers in dienst. Er komen steeds meer grote klanten uit binnen- en buitenland bij, waaronder sinds kort dus ook Vogue."

En ook al heeft Wiechert geen mode-achtergrond, de vraag naar duurzaam is inmiddels zo groot dat hij de tijd rijp achtte voor een eerste volledige collectie. Deze zomer zal die te koop zijn. "De lijn van de nieuwe brand bash is geheel in Scandinavische stijl; strak en minimalistisch. Na tweeënhalf jaar hebben we onze sporen verdiend, dus hebben we een hoofdontwerper en een heel ontwerpteam in dienst genomen. Ik wil laten zien dat duurzaamheid en 'groen' niet alleen bij simpele T-shirts horen, maar dat ook een mooi modelabel duurzaam, van goede kwaliteit en toch betaalbaar kan zijn."

Abonnees ontvangen het Vogue T-shirt vrijdag 8 mei bij het juninummer en vanaf dinsdag 12 mei is het T-shirt in de winkel verkrijgbaar bij het juninummer in Nederlandse en Belgische winkels. Bestel hier het nieuwe Vogue T-shirt met het juninummer.
Publicatiedatum: