Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Resultaten BioForum-enquête over bio-consumptie bekend

Belgen willen meer bio-producten binnen handbereik

In maart peilde BioForum bij consumenten naar hun motivatie om voor bio te kiezen. Dat gebeurde via een online bevraging. Meer dan 9.000 Belgische consumenten namen deel, hieronder de bevindingen.

Op zoek naar inzicht in bio-consumptie peilden we bij consumenten naar de motivatie bij hun keuze voor bio, hun keuze voor bepaalde producten en aankoopkanalen. Door een goede medewerking vanuit de sector bereikte BioForum een doelgroep die duidelijk al kiest voor bio, al minstens gedeeltelijk. Dat maakt deze enquête een goede aanvulling op bredere marktonderzoeken die tot nog toe te weinig inzicht gaven in de groep mensen die al de stap naar bio heeft gezet.



Uit de resultaten blijkt dat de keuze voor bio een bewuste keuze is. Mensen kiezen voor bio nadat ze zich geïnformeerd hebben over de productie van voeding in het algemeen. Bovendien maakt de keuze voor bio ook deel uit van een algemene voorkeur voor duurzame consumptie: men wil liever lokaal en seizoensgebonden eten, en liefst met zo weinig mogelijk verpakkingen te maken hebben. Een eerlijke prijs wordt als belangrijk beschouwd, al blijft prijs toch een rol spelen bij de keuze van een product.

Meer bio-winkels en meer bio-aanbod in gangbare winkels zou voor velen een stimulans zijn om meer bio te kopen. Een bio-consument is immers ook gewoon een moderne consument die geen ander profiel heeft dan andere consumenten en de voorkeur geeft aan een toegankelijk aanbod dicht in de buurt.

Meer interessante conclusies van deze bevraging zijn te vinden in dit uitgebreide verslag.
Publicatiedatum: