Resultaten BioForum-enquête over bio-consumptie bekend
Belgen willen meer bio-producten binnen handbereik
Op zoek naar inzicht in bio-consumptie peilden we bij consumenten naar de motivatie bij hun keuze voor bio, hun keuze voor bepaalde producten en aankoopkanalen. Door een goede medewerking vanuit de sector bereikte BioForum een doelgroep die duidelijk al kiest voor bio, al minstens gedeeltelijk. Dat maakt deze enquête een goede aanvulling op bredere marktonderzoeken die tot nog toe te weinig inzicht gaven in de groep mensen die al de stap naar bio heeft gezet.
Uit de resultaten blijkt dat de keuze voor bio een bewuste keuze is. Mensen kiezen voor bio nadat ze zich geïnformeerd hebben over de productie van voeding in het algemeen. Bovendien maakt de keuze voor bio ook deel uit van een algemene voorkeur voor duurzame consumptie: men wil liever lokaal en seizoensgebonden eten, en liefst met zo weinig mogelijk verpakkingen te maken hebben. Een eerlijke prijs wordt als belangrijk beschouwd, al blijft prijs toch een rol spelen bij de keuze van een product.
Meer bio-winkels en meer bio-aanbod in gangbare winkels zou voor velen een stimulans zijn om meer bio te kopen. Een bio-consument is immers ook gewoon een moderne consument die geen ander profiel heeft dan andere consumenten en de voorkeur geeft aan een toegankelijk aanbod dicht in de buurt.
Meer interessante conclusies van deze bevraging zijn te vinden in dit uitgebreide verslag.