Update voor bestaand concept

Meer vers bij Sligro 3.0

Tholen - Het parkeerterrein voor de Sligro in Eindhoven staat vol. De winkelvloer oogt rustiger, maar met een verkoopoppervlak van 14.000 vierkante meter is dat niet verwonderlijk. In de komende drie tot vijf jaar rolt Sligro het 3.0-concept verder uit over Nederland. Biojournaal bezocht de vestiging in Eindhoven die vorig jaar werd omgebouwd. Biologische producten worden ook bij de groothandel steeds belangrijker.



Sligro 3.0 klinkt als een software update en voor de vestiging in Eindhoven is die vergelijking niet zo gek. Hoewel op verschillende plaatsen in Nederland nieuwe vestigingen van Sligro openden met het nieuwe concept, was Eindhoven de eerste bestaande Sligro die werd verbouwd naar het nieuwe concept. Een ingrijpende onderneming. "Er was niets mis met het oude concept. Het zou alleen gedateerd raken als we niets zouden doen", vertelt vestigingsdirecteur Dennis Gruppen.



Verbouwing en heropening

In mei, juni vorig jaar werd begonnen met de verbouwing. Op 8 december vorig jaar werd de Sligro in Eindhoven heropend. "Dat was een groot spektakel met meerdere Michelin sterren chef-koks en chefs uit de regio, die op de winkelvloer gerechten bereiden", vertelt Dennis. Na de hectische maanden met de verbouwing en een steeds veranderende winkelopstelling rolde het bedrijf zo de kerstdrukte in. "We zien een stijgende lijn en we krijgen veel positieve reacties. Het was soms zoeken waar een product naar toe verplaatst werd, maar klanten hebben er begrip voor."



Biologisch, Fairtrade en Duuzaamheid

Biologische producten worden steeds belangrijker. "Daar kun je niet meer omheen." Binnen Sligro vallen biologisch, duurzaam, streekproducten en fairtrade producten onder één label: Eerlijk&Heerlijk. Op het schap staat aangegeven in welke categorie een product valt. Fairtrade koffie, duurzaam gevangen vis, biologische groenten. "Op het hoofdkantoor wordt onderzocht of een product ook daadwerkelijk dit label verdient."



Onder het vernieuwde concept werden een aantal afdelingen uitgebreid en de indeling aangepakt. Daarnaast ligt de nadruk op nog meer klantcontact. Direct bij binnenkomst wordt dit duidelijk door een koffiebar, waar een barista 24 verschillende koffiesoorten kan laten proeven en op een interactieve tafel alles kan vertellen over de koffie in het assortiment.

Klantcontact, proeftuin en chef-koks

"We willen met het nieuwe concept inspelen op beleving en klantcontact", vertelt Dennis. "We willen ondernemers inspireren en helpen om hun verkopen te verhogen. Als dat lukt, komen ze vanzelf terug." Als manager van het filiaal is Dennis het grootste deel van de dag op de winkelvloer te vinden om contact te maken met de klanten. Een 'hallo' hier, een 'goedemiddag' daar, soms gevolgd door de naam van de klant, duidelijk een bekende. Een ouder echtpaar kijkt vertwijfeld op een plattegrond om de kortste route naar het schap met pennen te vinden. Met een flamboyant gebaar wijst Dennis het echtpaar de kortste route naar de kantoorartikelen.

In een centraal gelegen proeftuin bereidt een chef-kok drie dagen in de week verschillende gerechten ter inspiratie. Daarnaast werkt Sligro samen met een koksopleiding. Drie dagen in de week bereiden studenten verschillende gerechten verspreid over de winkel.



De versafdelingen lopen naadloos in elkaar. Op de visafdeling staat een Japanse dame, die verse sushi bereidt. Tussen de vis in de koeling ligt zeewiersalade. "Voor het exotische deel van het visassortiment rijden we een paar keer per week naar Rungis, de groothandelsmarkt bij Parijs." Een grote koningskrab bekijkt het winkelend publiek. Vanuit zijn ooghoek kan hij levende kreeften zien in de aangrenzende bak. Verder op de vleesafdeling hangen gereserveerde stukken te rijpen in een rijpkamer en staan de slager en poelier klaar om klanten te helpen. Op de afdelingen zijn alle producten binnen dat segment te vinden: van conserven tot diepvries en vers. De slager, poelier en groenteafdeling zijn zelfstandige ondernemingen binnen Sligro.



Oyster leaves en cressen

De groenten- en fruitafdeling is achter in de zelfbedieningsgroothandel te vinden, uitgebaat door Smeding. De afdeling, ingericht met robuuste houten stellingen en afgeschermd van de andere afdelingen door een glazen wand, oogt kleiner dan de andere versafdelingen, maar dat is schijn. "De AGF is misschien wel groter dan de andere. Achter de 'groentewinkel' ligt een magazijn waar grotere partijen worden aangeboden." Het assortiment is uitgebreid. Naast de producten die je mag verwachten, liggen er ook producten als roodlof en is er ruimte voor verschillende cressen en eetbare bloemen. "We hebben bijvoorbeeld Oyster leaves", vertelt Dennis. "Dat is heel bijzonder, het lijkt echt alsof je een oester eet."



'Dit is ook een groeimarkt", vertelt Dennis terwijl hij wijst op de 'fresh lemonade'. Met vers fruit, water en ijs wordt een verfrissende limonade gemaakt. "En wat denk je van de verse kokosnoot. Door op de bovenkant van de noot te slaan, kun je klanten een uniek drankje voorzetten. Als je een beetje alcohol toevoegt, heb je een lekkere cocktail."

Op de nieuwe specerijen en kruiden-afdeling ligt een breed assortiment specerijen. De specerijen worden los aangeboden. "Als je wilt experimenteren met nieuwe kruiden, wil je niet direct een grote verpakking kopen", legt Dennis uit. Uiteraard zijn er ook grote verpakkingen verkrijgbaar. "We zien dat de speciale producten aanslaan. De verse noten, kruiden en specerijen laten een stijgende lijn zien."

Voor meer informatie:

Dennis Gruppen
Sligro Eindhoven
Hurksestraat 5
Industrieterrein De Hurk
5652 AH Eindhoven
t: 040 2513900
f: 040 2524046
Eindhoven.management@sligro.nl
www.sligro.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven