Peter geeft aan dat versproducten hierin een grote rol spelen: "De beweging richting steeds meer voorverpakte producten, vind ik zonde. Met versproducten als groenten en kaas bouw je namelijk het hart van de winkel. Daarom moet je met versproducten spelen en variëren. Kroon speelt een actieve rol in het geven van informatie aan de ondernemers. Dit doen we door middel van de nieuwsbrief, waarin elke week één of meer telers of producten worden uitgelicht en personeelsbijeenkomsten voor bijvoorbeeld een achtergrondverhaal over kaas."
Peter van der Schoot toont de Red de Rijke Weide-kaas in het magazijn van Kroon Biologische Verswaren in Amsterdam.
Peter staat sinds 2011 aan de leiding bij de biologische versgroothandel. Hij nam het stokje over van oprichter Kees Kroon, die na twintig jaar trouwe dienst afscheid nam. "Kees is een heel bijzondere man, dus het was zeker een uitdaging om hem op te volgen. We zijn grotendeels op dezelfde voet doorgegaan, samenwerking in de keten staat nog steeds voorop, en we merken dat dit zijn vruchten afwerpt." Het werken met versproducten bevalt hem goed: "Met vers zit je heel dicht op het product. En de winkel krijgt echt een ziel door versproducten. Dit toont naar mijn mening de betrokkenheid van de ondernemer."
Kroon Biologische Verswaren verhuisde begin 2012 naar het Food Center Amsterdam. Dit was volgens Peter een goede zet: "Voor die tijd was Kroon een regionale groothandel, maar sinds de verhuizing naar het Food Center is onze reikwijdte enorm toegenomen." Het natuurvoedingskanaal is de belangrijkste doelgroep van Kroon, goed voor 85% van de afzet. "Via Vroegop-Windig leveren we ook steeds meer aan de horeca. Ook kan groothandel De Kweker uit ons assortiment putten. Naar mijn mening maken we biologisch groter door deze bredere verspreiding. Hiermee bereiken de bio-producten namelijk ook mensen die niet meteen naar biologisch zouden grijpen."
De ingang van de koelingen met biologische producten is duidelijk te herkennen.
Toekomst
In de toekomst wil Kroon nog meer gaan communiceren over de producten en de herkomst ervan, zowel naar de winkeliers als de consumenten. "Zo gaan we meer verhalen over onze producenten schrijven, werken we aan een uitgebreidere nieuwsbrief en komt er meer aandacht voor het 'dagbericht' dat we naar onze klanten sturen. Hiermee willen we onze leveranciers hun enthousiasme en passie laten overdragen." Samen met de leveranciers en winkeliers hopen ze bij Kroon uiteindelijk het beeld over voeding te kunnen veranderen. "Bewustzijn over eten, en de herkomst ervan, is essentieel. Want als de consument eenmaal bewust is waarom hij het koopt, mag het bio-product ook duurder zijn. Daarom is het essentieel voor onze leveranciers en klanten om zich continu op de meerwaarde van biologisch te richten."Peter geeft aan dat er verder weinig zal veranderen: "Ik wil er voor zorgen dat we blijven doen wat we doen, met dezelfde passie en energie die we hebben. Service naar onze klanten blijft voorop staan. En het allerbelangrijkste: Kroon blijft Kroon. Onze leveranciers waarderen dit, die blijven Kroon trouw, van generatie op generatie."
Voor meer informatie:
Peter van der Schoot
Kroon Biologische Verswaren
Food Center Amsterdam W1
Jan van Galenstraat 4
1051 KL Amsterdam
020 6061829
[email protected]
www.kroonbiologisch.nl