Irene met de panelen die in februari in haar BIOFACH-stand te zien waren.
Daarom is Irene begin 2010 een webshop gestart. Ze is echt op 0 begonnen. "Ik ben zelf maar met doosjes Ombar langs de winkels gegaan, al vrij snel kreeg ik veel aanvragen." Na een jaar besloot ze ook eigen raw-producten te gaan produceren. De eerste CHOCOdelic-variant was Choco Hazelnuts. De nieuwste toevoeging aan de CHOCOdelic-lijn zijn de bonbons. "Deze hebben we net voor de BIOFACH geïntroduceerd, daardoor kon ik bestaande en potentiële klanten er van laten proeven. De bonbons zijn er in de smaken Banana Baobab, Choco Choco Truffle en Choco Banana Truffle. Ze zijn heel goed ontvangen. Mensen zijn blijkbaar echt op zoek naar dit soort producten."
Links de nieuwe Choco Codo Bonbons. Rechts inca-berries.
Irene vertelt dat de CHOCOdelic voor een grote groep consumenten geschikt is: "Onze producten zijn biologisch, raw, vegetarisch, glutenvrij en vegan. Daardoor spreken we een breed publiek aan. Niet voor niets komen consumenten en winkeliers ook regelmatig zelf naar ons toe."
CHOCOdelic levert aan webshops, delicatessenwinkels en natuurvoedingswinkels. Het grootste deel van de producten zet CHOCOdelic in de Benelux af (zo'n 30%). "Verder gaat het in Duitsland en België heel goed. En de vraag vanuit Frankrijk begint nu ook op gang te komen. Ook Engeland is echt een voorloper als het gaat om raw food, daar plukken wij duidelijk de vruchten van." Ze had niet verwacht dat het zo'n vlucht zou nemen. "Ik had zelf gewoon de behoefte en dacht daarom dat er vast wel meer consumenten zouden zijn die tegen dit probleem aanliepen. Ik krijg ook veel leuke reacties van consumenten. Bijvoorbeeld iemand die al jaren vanwege haar glutenvrije dieet geen chocolade kon eten, maar dit dankzij CHOCOdelic nu weer wel kan."
Pakket met CHOCOdelic-producten.
Productontwikkeling lastig
Irene erkent dat hij vrij lastig is om nieuwe rawproducten te ontwikkelen. "Dit komt vooral door het feit dat raw best nieuw is. In de productontwikkeling merken we dat het soms zelfs nodig is om voor specifieke processen speciale machines te maken. Dat zorgt af en toe voor wat vertraging en daardoor moeten we veel investeren in 'research and development'. We kijken hiervoor ook naar samenwerkingsverbanden en subsidies."Ze merkt dat de concurrentie op de rawfoodmarkt toeneemt, maar dit is volgens haar alleen maar goed. "Raw heeft de toekomst. Daarom zullen we het assortiment ook zeker verder gaan uitbreiden. Waarschijnlijk komen er ook producten zonder chocolade bij." Ze houdt in ieder geval de ontwikkelingen in de gaten. "We kijken goed naar wat er nog niet is, maar het allerbelangrijkst is dat het super lekker is en een grote doelgroep aanspreekt."
Voor meer informatie:
Irene van Herwerden
CHOCOdelic
Jacob Marisplein 11B
1058 JC Amsterdam
06 53245621
[email protected]
www.chocodelic.nl