Gloednieuwe biocampagne van VLAM

Bio. Je kan er niet omheen

Op 13 april start VLAM met een gloednieuwe biocampagne. Bedoeling is de consument te wijzen op het bijzonder ruime aanbod van bio-producten. De campagne wordt gevoerd via radio en advertenties.

Bio is enorm gegroeid. De laatste zeven jaar stegen de bio-bestedingen in België met twee derde. Bio-producten zijn een volwaardig voedingsalternatief geworden. Tegenwoordig vindt men van zowat alle gangbare producten wel een bioversie en het assortiment groeit jaarlijks nog. Zo hebben steeds meer verwerkte producten zoals pralines, confituur of softdrinks een bio-variant. De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn bio-producten te verkrijgen. De klassieke supermarkt is het grootste bio-kanaal met 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels (onder andere biowinkel, Bioplanet…) volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel.

Dat blijkt uit gegevens van GfK PanelServices Benelux dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Bio is toegankelijk en voor elke dag

De consument beseft te weinig hoe alomtegenwoordig bio wel is. Met de nieuwe campagne wil VLAM mensen op een nieuwe manier naar bio laten kijken en de verouderde denkpatronen doorbreken. We brengen bio als toegankelijk en normaal. Daarom gaan we voor een stijlbreuk: niet belerend, niet elitair en niet moraliserend. Bio is toegankelijk voor iedereen, en voor dagelijks gebruik. Vandaar de campagneslogan 'Bio. Je kan er niet meer omheen.'



VLAM hoopt dat de campagne kan bijdragen tot een ruimer en frequenter verbruik van bioproducten. Ruim negen op de tien van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar wel eens een bio-product. Ongeveer 7% van deze gezinnen kopen minstens wekelijks bio en staan in voor iets meer dan de helft van alle bio-bestedingen. Als we het totale aankoopgedrag bekijken (thuisverbruik en buitenshuisverbruik) zien we dat 18% van de Belgische bevolking op een gemiddelde dag een bio-product gegeten heeft in 2014. Het meest gegeten bio-product is groente gevolgd door eieren, fruit en zuivel.

Radio en advertenties

Als hoofdmedium wordt gekozen voor radio. Radio is namelijk alomtegenwoordig, selectief en biedt ruime creatieve mogelijkheden. Aanvullend gaan we voor visuele media om de bekendheid van het Europees bio-logo te vergroten. Er komen advertenties in kranten en tijdschriften en posters op het winkelpunt. Aanwezigheid op het winkelpunt is impactvol, het heeft invloed op de aankoopbeslissing.

VLAM wil de consument ook zelf laten ervaren hoe alledaags bio wel is. Daarom trekken ze naar locaties waar veel mensen zijn. Ze kiezen voor populaire events zoals de Gentse Feesten (17-26 juli) en schakelen verder sociale media en pr in.

De nieuwe biocampagne met steun van Europa en de Vlaamse overheid start op 13 april met een eerste campagnegolf. In de zomer staan de Gentse Feesten op het programma en in het najaar volgen een nieuwe golf en een wedstrijd.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven