Juiste koers
E-commerce is een blijvertje, met alle risico's en kansen van dien. Dat dwingt ook familiebedrijven, van klein tot groot, tot het maken van strategische keuzes. BDO begeleidt veel van zulke trajecten. Dit doet BDO mede op basis van bevindingen uit het recente rapport 'Familiebedrijven en e-commerce, onderzoek naar de invloed van kernmerken van familiebedrijven op de implementatie van e-commerce', geschreven door BDO'ers Martijn Bakker, Joost Vat en Caroline van der Woude. "De uitdaging voor gevestigde bedrijven is om tijdig de juiste koers te kiezen", stelt Joost Vat. "Wanneer en hoe wil je aanhaken bij de 'e-commerce trein'? Uitstel is gevaarlijk, want of je nou instapt of niet, de trein dendert door. Nieuwkomers liggen constant op de loer. Denk aan de aardverschuiving die Bol.com heeft gebracht, of de schade die de Duitse webwinkel Zalando heeft aangericht onder lokale schoenenwinkels."Terughoudend
Uit het onderzoek, waarvoor ruim tweehonderd familiebedrijven zijn geënquêteerd, blijkt dat familiebedrijven in de praktijk tegenhoudend zijn als het gaat om e-commerce. Iets minder dan de helft (46 procent) geeft aan een gering of zeer gering budget vrij te hebben gemaakt voor e-commerce. Bijna evenveel familiebedrijven (45 procent) laten weten e-commerce maar weinig te hebben geïntegreerd in de bedrijfsvoering en de werkprocessen nauwelijks te hebben aangepast ter ondersteuning ervan (42 procent). Bovendien laat ruim 40 procent weten dat er weinig kennis in de organisatie is op het gebied van e-commerce. Op 'draagvlak voor e-commerce binnen het management' scoren de familiebedrijven beter: 52 procent geeft aan dat dit er in ruime mate is.Frisse blik
De onderzoekers stuitten op nog meer interessante uitkomsten. Zo blijken familiebedrijven waarin verschillende generaties werken beter in staat zijn om e-commerce succesvol van de grond te krijgen. Joost Vat: "De verklaring daarvoor is dat de nieuwe generatie vaak jong is en daardoor met nieuwe kennis en ideeën een frisse blik werpt op de organisatie. Dit, gekoppeld aan de langetermijnvisie van de familie, kan ervoor zorgen dat e-commerce stevig op de agenda wordt gezet." Deze uitkomt geldt ook voor familiebedrijven met een samengestelde directie. Kortom: voor familiebedrijven met een externe of gemende directie, up-to-date kennis in huis, vrijgemaakt budget en die bereid zijn risico’s te nemen, staat er niets in de weg om te scoren met e-commerce.Vijf succesfactoren
Een webshop beginnen is nog geen e-commerce en leidt niet vanzelfsprekend tot succes. Wil je als bedrijf succesvol worden, dan komt er heel wat meer bij kijken. BDO heeft vijf succesfactoren uit het onderzoek gedestilleerd en deze vervolgens naast de kernmerken van familiebedrijven gelegd. Daaruit blijkt dat familiebedrijven zeker op drie van de vijf punten direct voorsprong kunnen nemen als het om de inzet van e-commerce gaat.1. Budget voor activiteiten e-commerce
Voor succesvolle e-commerce is een investering nodig. Familiebedrijven worden met name gefinancierd met eigen vermogen. Omdat het in principe vrij staat om budget vrij te maken voor activiteiten voor e-commerce, is dat eenvoudig en snel gerealiseerd.
2. Integratie e-commerce in bedrijfsstrategie
Familiebedrijven kenmerken zich door langetermijnvisie en vasthoudendheid. Dat zijn prima eigenschappen om e-commerce snel en gedegen te integreren in de bedrijfsstrategie.
3. Kennis over (de implementatie van) e-commerce
Het in huis hebben van up-to-date kennis op het gebied van e-commerce is vaak een lastig punt voor familiebedrijven. 'Vers bloed' ontbreekt en directeur-eigenaren blijven vaak lang zitten. In dat geval is het aantrekken van externe kennis noodzakelijk.
4. Managementdraagvlak
Familiebedrijven gaan veel duurzame relaties aan met stakeholders en zijn meestal 'plat' georganiseerd. Het creëren van voldoende draagvlak is daarom geen moeilijkheid.
5. Aanpassing van werkprocessen op de invoering van e-commerce
Veranderingen zijn altijd ingrijpend en brengen risico's met zich mee. Aangezien veel familiebedrijven risico's juist graag mijden, is deze factor een punt waar invoering van e-commerce op kan stranden. Standvastigheid in visie en uitvoering is noodzakelijk.