Natuurmonumenten en Weleda zetten samen Nederland in bloei

Natuurmonumenten, de grootste particuliere natuurbeschermer van Nederland, en Weleda Benelux, producent van natuurcosmetica en (zelfzorg)-geneesmiddelen, gaan vanaf 2015 intens samenwerken om de bloemrijke natuur in Nederland te herstellen en uit te breiden.

Beschermen wat dierbaar is Het is geen toeval dat Natuurmonumenten en Weleda de handen in elkaar slaan. Weleda verwerkt uitsluitend duurzaam geteelde natuurlijke ingrediƫnten in haar producten en hecht het grootste belang aan het behoud van de verscheidenheid aan planten en dieren in de wereld. Voor dit doel zet Natuurmonumenten zich al bijna 110 jaar in. "Al tijdens de eerste contacten werd duidelijk hoeveel raakpunten we hebben. Omdat we dezelfde waarden delen, maar op heel andere terreinen werkzaam zijn, kunnen we door onze krachten te bundelen de kwetsbare natuur, die ons erg dierbaar is, ten volle beschermen", aldus Marc van den Tweel, algemeen directeur bij Natuurmonumenten.


Ontbrekende schakels

De organisaties zullen zich samen inzetten voor het herstel en de uitbreiding van de bloemrijke natuur in Nederland. Door bebouwing, versnippering van natuurgebieden en intensieve veeteelt zijn bloemrijke graslanden vrijwel uit het landschap verdwenen. Daardoor zijn bepaalde planten en dieren, zoals de kiekendief en de spreeuw, maar ook bijen en vlinders, in hun voortbestaan bedreigd.

Natuurmonumenten wil hiervoor gebieden aankopen, zoals percelen waar voorheen intensieve landbouw werd gepleegd en die midden in een natuurgebied liggen, of gebieden die grotere natuurterreinen met elkaar kunnen verbinden. Door deze schakels aan te kopen en terug te geven aan de natuur ontstaat er meer en robuustere natuur. Een aantal van deze gebieden zullen omgevormd worden tot bloemrijke weiden.

Samen zetten we Nederland in bloei

Natuurmonumenten heeft de kennis en ervaring in huis om gebieden aan te kopen, bloemrijk te maken en te beheren. Weleda biedt financiƫle steun en zal haar consumenten oproepen om aan diverse acties deel te nemen. Beide organisaties zullen zoveel mogelijk mensen aanzetten om samen Nederland in bloei te zetten. Dit wordt meteen ook het thema van de eerste campagne in het voorjaar van 2015. Marc van Boven, algemeen directeur bij Weleda Benelux, legt uit: "De natuur is van iedereen. Om er samen van te kunnen blijven genieten, moeten we allemaal een inspanning leveren. We weten dat onze consumenten er ook zo over denken en we gaan er vanuit dat ze deze samenwerking massaal zullen steunen."

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven