Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Klanten waarderen onze volledige focus op biologisch"

Green Organics – investering in bio-spinazie loont

Tholen - Wortelen zijn nog altijd het hoofdproduct bij Green Organics uit Dronten. Spinazie de snelste groeier. "Spinazie behoort inmiddels tot de top 5 van producten bij Green Organics. De afgelopen jaren hebben we een zeer goede ontwikkeling in deze teelt gezien. Hier hebben we fors in moeten investeren, aangezien er begin jaren negentig amper vraag naar biologische spinazie was. We verbouwen inmiddels op circa 500 hectare biologische spinazie", aldus Jan Groen, directeur van Green Organics.


Jan Groen aan het woord op de rondvaartboot.

Jan vertelde dit tijdens een presentatie op een bijzondere locatie, namelijk een rondvaartboot. Toehoorders waren journalisten uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk. "Ze vroegen me om mijn 28 jaar ervaring in de AGF samen te vatten in 14 minuten. Die uitdaging ga ik graag aan." Hij gaf onder meer aan dat de omzet van Green Organics het afgelopen jaar met meer dan 20 procent gegroeid is. "En waar dit eindigt is niet duidelijk, we merken namelijk dat de vraag nog steeds stijgt. Er is naast onze thuismarkt Nederland vooral veel vraag naar onze bio-producten vanuit Duitsland, Zweden, Denemarken en Frankrijk." Hij gaf desgevraagd ook aan dat het prijsverloop in de industriƫle groenten redelijk vlak is, in de versmarkt varieert dit veel meer.


Spinazieveld van Green Organics.

Verder gaf Jan uiteraard toelichting op de werkwijze van Green Organics: "Ons bedrijf gaat voor een doelmatige inzet van het beschikbare productieareaal. Deze kant van het proces moet goed voor elkaar zijn. Daarom kijken we bij het samenstellen van ons bouwplan naar de verkoopmogelijkheden van de groenten. We proberen op deze manier zoveel mogelijk groentevarianten te vermarkten." Er telen circa zestig vaste partners voor Green Organics. Het bedrijf verbouwt zelfs producten in Duitsland. De AGF-ondernemer is erg tevreden over de professionaliseringsslag die telers hebben kunnen maken door te werken met het GPS-systeem. "De machines zijn voorzien van het GPS-systeem. Voordelen daarvan zijn onder andere een egale opkomst en uniforme afrijping van het product."


De spinazieoogst.

100% biologisch

Green Organics werkt van oudsher alleen met biologische producten. Volgens Jan is dit een groot voordeel: "Onze klanten waarderen deze volledige focus op biologisch. Om deze reden werken grote supermarktketens en industriƫle verwerkers graag met ons samen. Zelf vind ik het ook het mooist om in de hele keten, van zaadgoedfirma tot eindvermarkter, samen te werken met mensen met een 'bio-hart'." Bij Green Organics zelf zijn 12 medewerkers werkzaam, die nauw samenwerken met mensen uit andere onderdelen van de keten, waaronder zaadbedrijven, telers, transporteurs, loonwerkers, verpakkers en afnemers.


Close-up van spinazie.

Jan vertelde ook nog dat hij de komende jaren een verdere gezonde groei van de biologische sector voorziet. "Dit kan gerealiseerd worden door een verdergaande optimale natuurlijke ontwikkeling van de diverse productgroepen en de daarbij behorende productketens. Green Organics wil de groeiende behoefte aan hoogwaardige, biologisch geteelde AGF-producten verder stimuleren en daarin een bijdrage leveren als de specialist."

Voor meer informatie:

Jan Groen
Green Organics B.V.
De Kromme Rijn 1
8253 RG Dronten
06 53201760
0321 385340
jan@greenorganics.nl
www.greenorganics.nl