Bavo stond ook kort stil bij het feit dat het aantal bio-boeren in Nederland niet heel snel groeit. "Dit aandeel bedraagt slechts 2,5 procent. Deze groei proberen we vanuit Bionext op allerlei manieren te stimuleren, met name in samenwerking met natuurbeheersorganisaties en groenfondsen."

Retail
De Bionext-directeur gaf vervolgens aan dat de natuurvoedingswinkels een sterke positie hebben in Nederland. Wel zijn de gevolgen van een nieuwe ontwikkeling in de retail nu al merkbaar: "In de reguliere supermarkten lag de focus het eerste half jaar op prijs. Toen werden er dubbele groeicijfers genoteerd in de natuurvoedingswinkels. Onlangs zijn er nieuwe biologische schappen in de retail geïntroduceerd, wat daar juist weer leidt tot het aantrekken van de bio-verkoop. Hieruit kunnen we concluderen dat er een gevecht gaande is om de op kwaliteit georiënteerde klant. Dit is een interessante ontwikkeling die de bio-omzet stimuleert. We moeten alleen oppassen dat dit niet ook weer uitdraait op een prijsgevecht, want dat gaat vroeg of laat ten koste van de kwaliteit."Voor meer informatie: [email protected]