Uit een onderzoek van Fairtrade Belgium (het vroegere Max Havelaar) blijkt dat consumenten in de eerste plaats naar de prijs kijken bij een aankoop. Elementen als duurzaamheid komen pas op de tweede plaats.
Het consumentenonderzoek werd naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Fairtrade Belgium uitgevoerd. Een onafhankelijke onderzoeksinstellingen ondervroeg 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag.
Hoewel de meerderheid (81%) zegt bewust te willen consumeren, laten ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%). De Belg wil een eerlijkere vergoeding voor boeren, maar bijna 2 op 3 legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij bij de overheid en de supermarkten. Dat is een vicieuze cirkel, aangezien supermarkten de keuze van de consument sterk laten meespelen in hun assortimentskeuze. Duurzame voeding is volgens de ondervraagden in de eerste plaats de taak van de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%). Net niet de helft van de ondervraagden (49%) geeft aan hier zelf ook een rol in te spelen.
Uit andere studies weten we dat de meeste aankoopbeslissingen genomen worden op de winkelvloer zelf. Een overtuigend argument dus om als verkooppunt, groot of klein, effectief de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het aangeboden assortiment duurzaam is.
Bron: Fairtrade Belgium via BioForum Vlaanderen

Abonneren
Vacatures
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
- Teeltmanager Proces en kwaliteit
- Senior Commercieel Manager
- Commercieel medewerker / Verkoper AGF
- Keurmeester AGF
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro
- 2023-01-03 De kracht van dichtbij: 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats
- 2022-12-23 Het was een wonderlijk jaar bij Odin
- 2022-12-21 Colruyt-medewerkers zetten producten anderhalf uur per dag sneller in de rekken
- 2022-12-21 Berrie Franken neemt Ekoplaza in Nijmegen over
- 2022-12-21 Fluitekruid in Winsum wordt 33e Odin winkel