Uit een onderzoek van Fairtrade Belgium (het vroegere Max Havelaar) blijkt dat consumenten in de eerste plaats naar de prijs kijken bij een aankoop. Elementen als duurzaamheid komen pas op de tweede plaats.
Het consumentenonderzoek werd naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Fairtrade Belgium uitgevoerd. Een onafhankelijke onderzoeksinstellingen ondervroeg 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag.
Hoewel de meerderheid (81%) zegt bewust te willen consumeren, laten ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%). De Belg wil een eerlijkere vergoeding voor boeren, maar bijna 2 op 3 legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij bij de overheid en de supermarkten. Dat is een vicieuze cirkel, aangezien supermarkten de keuze van de consument sterk laten meespelen in hun assortimentskeuze. Duurzame voeding is volgens de ondervraagden in de eerste plaats de taak van de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%). Net niet de helft van de ondervraagden (49%) geeft aan hier zelf ook een rol in te spelen.
Uit andere studies weten we dat de meeste aankoopbeslissingen genomen worden op de winkelvloer zelf. Een overtuigend argument dus om als verkooppunt, groot of klein, effectief de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het aangeboden assortiment duurzaam is.
Bron: Fairtrade Belgium via BioForum Vlaanderen
Abonneren
Vacatures
Prijs nog steeds doorslaggevend voor Belgische consument
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"