Uit een onderzoek van Fairtrade Belgium (het vroegere Max Havelaar) blijkt dat consumenten in de eerste plaats naar de prijs kijken bij een aankoop. Elementen als duurzaamheid komen pas op de tweede plaats.
Het consumentenonderzoek werd naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Fairtrade Belgium uitgevoerd. Een onafhankelijke onderzoeksinstellingen ondervroeg 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag.
Hoewel de meerderheid (81%) zegt bewust te willen consumeren, laten ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%). De Belg wil een eerlijkere vergoeding voor boeren, maar bijna 2 op 3 legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij bij de overheid en de supermarkten. Dat is een vicieuze cirkel, aangezien supermarkten de keuze van de consument sterk laten meespelen in hun assortimentskeuze. Duurzame voeding is volgens de ondervraagden in de eerste plaats de taak van de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%). Net niet de helft van de ondervraagden (49%) geeft aan hier zelf ook een rol in te spelen.
Uit andere studies weten we dat de meeste aankoopbeslissingen genomen worden op de winkelvloer zelf. Een overtuigend argument dus om als verkooppunt, groot of klein, effectief de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het aangeboden assortiment duurzaam is.
Bron: Fairtrade Belgium via BioForum Vlaanderen
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- Agroforestry op de BioVelddag 2022
- Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- Hoe boer Piet uit handen bleef van het kapitaal
- Zijn biologische producten gezonder?
- Ministerie staat niet-biologische grondstoffen in biologisch veevoer tijdelijk toe: net op tijd
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk
- 2022-04-14 Zijn biologische producten gezonder?
- 2022-04-13 Edeka lanceert nieuw biologisch merk Naturkind
- 2022-04-11 Merle Koomans van den Dries in 'De Top van Nederland' op BNR Nieuwsradio