Prijs nog steeds doorslaggevend voor Belgische consument
Het consumentenonderzoek werd naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Fairtrade Belgium uitgevoerd. Een onafhankelijke onderzoeksinstellingen ondervroeg 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag.
Hoewel de meerderheid (81%) zegt bewust te willen consumeren, laten ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%). De Belg wil een eerlijkere vergoeding voor boeren, maar bijna 2 op 3 legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij bij de overheid en de supermarkten. Dat is een vicieuze cirkel, aangezien supermarkten de keuze van de consument sterk laten meespelen in hun assortimentskeuze. Duurzame voeding is volgens de ondervraagden in de eerste plaats de taak van de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%). Net niet de helft van de ondervraagden (49%) geeft aan hier zelf ook een rol in te spelen.
Uit andere studies weten we dat de meeste aankoopbeslissingen genomen worden op de winkelvloer zelf. Een overtuigend argument dus om als verkooppunt, groot of klein, effectief de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het aangeboden assortiment duurzaam is.
Bron: Fairtrade Belgium via BioForum Vlaanderen