Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijs nog steeds doorslaggevend voor Belgische consument

Uit een onderzoek van Fairtrade Belgium (het vroegere Max Havelaar) blijkt dat consumenten in de eerste plaats naar de prijs kijken bij een aankoop. Elementen als duurzaamheid komen pas op de tweede plaats.

Het consumentenonderzoek werd naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Fairtrade Belgium uitgevoerd. Een onafhankelijke onderzoeksinstellingen ondervroeg 1.000 Belgen over hun aankoopgedrag.

Hoewel de meerderheid (81%) zegt bewust te willen consumeren, laten ze zich in de praktijk vooral leiden door de prijs (79%). De Belg wil een eerlijkere vergoeding voor boeren, maar bijna 2 op 3 legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij bij de overheid en de supermarkten. Dat is een vicieuze cirkel, aangezien supermarkten de keuze van de consument sterk laten meespelen in hun assortimentskeuze. Duurzame voeding is volgens de ondervraagden in de eerste plaats de taak van de overheid (63%), de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%). Net niet de helft van de ondervraagden (49%) geeft aan hier zelf ook een rol in te spelen.

Uit andere studies weten we dat de meeste aankoopbeslissingen genomen worden op de winkelvloer zelf. Een overtuigend argument dus om als verkooppunt, groot of klein, effectief de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het aangeboden assortiment duurzaam is.

Bron: Fairtrade Belgium via BioForum Vlaanderen

Publicatiedatum: