Fotoreportage Rewe: supermarkt met ruimte voor bio- en convenience

Tholen - Een saladebar, ruimte voor convenience en een groot biologisch schap. De supermarktketen Rewe is een voorloper in de Duitse retailwereld. Het bedrijf maakt deel uit van de Rewe Group en ook daar wordt met concepten als Rewe To Go, de bio-supermarkt Temma en online verkoop duidelijk gekeken naar verander-ingen in het retailland. De supermarkt werd bezocht tijdens de Retail Food & Trend tour.



Bekijk de fotoreportage hier.

In een studiereis die draaide om Duitse retail kon de Rewe Group uiteraard niet ontbreken. Tijdens de Retail Food & Trend Tour, georganiseerd door Jochem Wolthuis van de DuitslandDesk van het GroentenFruitHuis, werd niet alleen het hoofdkantoor van Rewe Group in Duitsland bezocht, maar stonden ook drie filialen op het programma: twee keer Rewe en één keer de biologische supermarkt Temma.

De Rewe Group staat op de 9e plek van de grootste bedrijven in Duitsland. Onder de groep vallen ketens als Rewe, Rewe City en Rewe Center, Nahkauf, Temma, Rewe To Go en discounter Penny. Die laatste heeft het, net als alle discounters in Duitsland, moeilijk. In dit segment is een fikse prijzenslag gaande. De Rewe Group als geheel draait wel winst: in 2013 466 miljoen euro bij een omzet van 500 miljard euro. De Rewe Group maakt deel uit van inkoopalliantie CORE, die verder bestaat uit Colruyt Group, Conad en COOP Suisse. Tot 2013 maakte ook E.Leclerc deel uit van deze alliantie.



De Rewe Group heeft de laatste jaren verschillende nieuwe concepten geïntroduceerd. De Duits bio-retailketen Temma werd opgericht in 2009 en maakt een flinke groei door. Momenteel zijn er zeven Temma's gevestigd in Duitsland. Dit najaar komen er nog eens vestigingen bij in Keulen, Hamburg en Berlijn. "Duurzaamheid, regionaliteit en biologische productie wordt steeds belangrijker. De Temma stond als soort experiment op onze agenda en werd redelijk onverwacht een succes", vertelt Stephan Weist, Hoofd Category Management Vers van REWE. Dat is echter wel afhankelijk van de plaats: zo loopt de Temma in Hamburg bijzonder goed, maar is het in andere plaatsen lastiger om voet aan de grond te krijgen. De Temma kent een volledig biologisch assortiment, van vers tot persoonlijke verzorging.



Rewe To Go

Rewe heeft in 2011 ook de REWE To Go opgericht, een soort AH To Go. Met een focus op convenience en producten voor onderweg, lijken ze één van de voorlopers in de veranderende retailmarkt. "Hij is duurder dan Rewe, maar goedkoper dan alternatieven", vertelt Stephan Weist. "We bieden een alternatief voor fast-food en cafe's."

Bekijk de fotoreportage hier.

Bij Rewe is sinds 2011 mogelijk de boodschappen te bestellen en na drie uur je bestelling op te halen, tegen twee euro betaling. Ook is het in diverse steden mogelijk online te bestellen. "De grootste verrassing in het bestellen is het percentage AGF. We hadden niet verwacht dat we 20% AGF zouden leveren. Het is, na vlees, het tweede product", vertelt Stephan Weist.

Temma

Tijdens het bezoek werden twee Rewe's en één Temma bezocht. Opvallend is dat de Temma naast één van de best draaiende REWE's uit de regio ligt. Bang voor concurrentie vanuit de eigen groep lijkt de retailers niet. De winkel doet met aanbiedingseilanden en kramen aan klassieke markthallen denken. Er is veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Naast een supermarkt is er in de Temma ook een Deli en een café gevestigd.

Biologisch en convenience

Op de AGF-afdeling van de Rewe's vallen verschillende zaken op. Bij de ingang is direct een groot schap vrijgemaakt voor biologisch product en ruimte voor actie-producten. Het aandeel convenience is substantieel hoger dan in andere, Duitse supermarkten. Het opvallendste voorbeeld daarvan is wel de Salad Bar, die op de AGF-afdeling prijkt. De producten hiervoor worden gesneden aangeleverd. De complete AGF-afdeling oogt vers - maar op een aantal producten staat een koelinstallatie gericht, wat producten als paprika's geen goed doet. Onder het luxe Edle Ernte-label vallen producten als zoete puntpaprika's, Kumato-tomaten en Hass-avocado's.

Tussen de twee Rewe's zijn ook verschillen te zien. In de eerste supermarkt worden nieuwe verkoopmanieren uitgetest. Door bijvoorbeeld naast de tomaten ook basilicum en mozzarella te plaatsen, is de verkoop van mozzarella behoorlijk gestegen. "Maar die van tomaat niet", vertelt Stephan Weist. In de tweede Rewe, die bijzonder goed loopt, is de uitstalling van AGF nog ruimer en uitgebreider. In de producten is enorm veel keuze: chiquita-bananen of Beste Wahl-bananen, diverse soorten druiven en mini, normale en gold-kiwi's.

Bekijk de fotoreportage hier.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven