Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
9 oktober in de Pieperboetiek:

Debat over 'de macht van de aardappeleter'

Op 9 oktober zullen diverse spelers uit de aardappelsector in gesprek gaan over 'de macht van de aardappeleter' in de Pieperboetiek in Amsterdam. In het voorgaande aardappeldebat (22 juni te Ens) werden de bestaande strubbelingen binnen de aardappelmarkt besproken. Hier kwam duidelijk naar voren dat een belangrijk knelpunt ligt rondom de communicatie tussen de sector en de consument. Is het bijvoorbeeld waar dat de Nederlandse consument alleen maar gele aardappelen wil eten? En hoe komt het dat deze consumenten niet weten dat aardappelen vele kleuren kunnen hebben?

In dit gesprek staat de macht van de aardappelconsumerende Nederlander, oftewel 'de aardappeleter', centraal. De benaming 'aardappeleter' is opgekomen doordat Nederlanders in de 19e eeuw – uniek voor Europa – de aardappel als 'maaltijddrager' en niet als groente beschouwden. Het was gebruikelijk dat een boerengezin met de handen waarmee de aardappelen eerder uit eigen grond gehaald waren, de maaltijd nuttigden.



Hoe zit het met de hedendaagse Nederlander als aardappeleter? Het gemiddelde van 1 kilo per hoofd per dag is gedaald naar 100 gram. De betrokkenheid bij het productieproces is geminimaliseerd naar aankopen in de winkel. Kennis over diversiteit in aardappelrassen en daarbij horende smaken en bereidingswijzen heeft in Nederland eigenlijk nooit echt voet aan de grond gekregen.

Met de pieperboetiek wil de organisatie de kloof tussen de stad en het platteland verkleinen en laten zien hoe een kortere keten kan bijdragen aan een betere beloning voor de boer, en een beter product voor de consument.

Vragen die de organisatoren tijdens het debat aan de orde willen laten komen zijn onder andere: Waarom bieden de supermarkten slechts enkele rassen te koop aan? Waarom weten zo weinig consumenten af van het bestaan van deze diversiteit aan aardappelrassen? Hoe brengen we hier verandering in? Waarom is het eigenlijk nodig dat consumenten onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Er zal tevens aandacht geschonken worden aan het probleem van phythophthora en het benodigde bestrijdingsmiddelengebruik.

Dat zal besproken worden met:
  • Jan van Hoogen - Algemeen directeur Agrico.
  • Olaf Bogers - bedrijfsleider bij Greenacker.
  • Ineke Stijger - WUR Smaakonderzoek.
  • Michiel Vos - 'De Bionica' - Teler voor telerscoöperatie Bioromeo, eigenaar.
  • Juice and Salad Amsterdam.

De Pieperboetiek: Jan van Evertsenstraat 105 te Amsterdam
Aanvang 20:00 uur (inloop 19:30 uur).

Dit evenement is georganiseerd door Dealing with Food. Voor meer informatie: Patricia Lemmens, 06 42068428 of Moira de Klyn, 06 13381257.
Publicatiedatum: