Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkt Plus is 'grootste Liegebeest van 2014'

De Goudse kaas van supermarkt Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook het enige, want de vijf andere kandidaten buitelden de afgelopen paar dagen over elkaar heen om van de nominatie af te komen. De Liegebeest Trofee is de 'prijs' die Wakker Dier ieder jaar toedeelt aan het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Plus verdient de prijs omdat hun Goudse Kaas doet vermoeden dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald.

Andere kandidaten beloven goede stappen voor de dieren: Jan Pannenkoek, Valess en John West verklaren bijvoorbeeld om te schakelen naar vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan Pannenkoek gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar. Door hun omschakeling mogen dus ruim 25.000 kippen de wei in. "Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit. Niet alleen stopten vier fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven", aldus de woordvoerder van Wakker Dier.

Successen

Jan Pannenkoek: was genomineerd voor blije dierenplaatjes op pannenkoeken, terwijl zij niet konden aangeven hoe het gesteld was met de koeien, kippen en varkens die het spek, de eieren en de melk leverden. Gelukkig heeft Jan Pannenkoek aangegeven in de komende maanden om te schakelen van scharrelei naar vrije-uitloopei, en voor het spek van industrievarkensvlees naar varkensvlees met 2 Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming.

Coop: was genomineerd omdat ze gebraden plofkipfilet 'authentiek' noemde. Coop vervangt de kip in de Authentieke vleeswaren-lijn over twee maanden door kip met 1 Beter Leven-ster.

Valess: was genomineerd vanwege het gebruik van scharreleieren en misleidende uitingen over koeien in de wei terwijl Valess geen weidegang garandeert. Valess schakelde om naar vrije-uitloopeieren en communiceert niet langer met plaatjes van koeien in de wei.

John West vispaté: was genomineerd omdat ze zichzelf op de borst klopte dat ze de herkomst van de vis tot aan de visserboot konden traceren. Maar over dat andere ingrediënt – (kooi)ei – was er complete radiostilte. John West vervangt nu de kooi-eieren door vrije-uitloopeieren.

De roomboter van Aldi: op de roomboter van Aldi staat een mooi plaatje van koeien vrij grazend in de wei. In eerste instantie gaf Aldi aan dat zij geen weideganggarantie hebben voor hun boter. Later konden zij Wakker Dier toch vertellen dat de koeien in Finland, Duitsland en België, die de melk voor de roomboter leveren, wel degelijk allemaal in de wei lopen. De organisatoren zijn blij dat de koeien buiten blijken te lopen, maar hopen wel dat Aldi deze informatie ook kan borgen door een onafhankelijk keurmerk, zodat er controle is en het ook voor de klanten duidelijk wordt. 
Publicatiedatum: