Lidl grote winnaar in strijd om 'primaire klanten'

Lidl is de grote winnaar in de strijd om 'primaire klanten'. De discountsupermarkt wordt inmiddels door 13,3% van de consumenten als basissupermarkt gezien. Albert Heijn daarentegen wordt door steeds minder consumenten als voornaamste supermarkt genoemd, maar blijft nog wel marktleider. Voor 28,1% van de consumenten is AH de belangrijkste super, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Deloitte.

In het onderzoek van 2013 gaf nog maar 10,7% van de consumenten aan Lidl als primaire supermarkt te zien. Een jaar later is dit percentage met een kwart gestegen. Alleen AH en Jumbo (van 11,4 naar 14,9%) noteren nog meer primaire klanten. Jumbo bindt vooral door de ombouw van C1000-supermarkten steeds meer vaste klanten aan zich. Ook Coop profiteert van de ombouw van C1000-supermarkten (van 0,9 naar 1,3%). Aldi wordt door 5,1% van de Nederlanders als eerste supermarkt genoemd, 1% meer dan vorig jaar.

De winkels van Lidl worden door steeds meer klanten, inclusief secundaire en tertiaire klanten, bezocht. In 2013 kocht 36,6% van de consumenten wel eens bij Lidl, dit jaar is dat 44,1%. Volgens Deloitte wint discount in ons land snel terrein. Bijna één op de vijf Nederlanders heeft een discounter als primaire supermarkt.

Bron: Retailactueel via ProfNews


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.