Lidl is de grote winnaar in de strijd om 'primaire klanten'. De discountsupermarkt wordt inmiddels door 13,3% van de consumenten als basissupermarkt gezien. Albert Heijn daarentegen wordt door steeds minder consumenten als voornaamste supermarkt genoemd, maar blijft nog wel marktleider. Voor 28,1% van de consumenten is AH de belangrijkste super, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Deloitte.
In het onderzoek van 2013 gaf nog maar 10,7% van de consumenten aan Lidl als primaire supermarkt te zien. Een jaar later is dit percentage met een kwart gestegen. Alleen AH en Jumbo (van 11,4 naar 14,9%) noteren nog meer primaire klanten. Jumbo bindt vooral door de ombouw van C1000-supermarkten steeds meer vaste klanten aan zich. Ook Coop profiteert van de ombouw van C1000-supermarkten (van 0,9 naar 1,3%). Aldi wordt door 5,1% van de Nederlanders als eerste supermarkt genoemd, 1% meer dan vorig jaar.
De winkels van Lidl worden door steeds meer klanten, inclusief secundaire en tertiaire klanten, bezocht. In 2013 kocht 36,6% van de consumenten wel eens bij Lidl, dit jaar is dat 44,1%. Volgens Deloitte wint discount in ons land snel terrein. Bijna één op de vijf Nederlanders heeft een discounter als primaire supermarkt.
Bron: Retailactueel via ProfNews
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten