Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stichting EKO maakt horeca-keurmerk aantrekkelijker

Biologische netwerklunch voor horeca en catering

Stichting EKO-keurmerk en de horeca van het Nederlands Openluchtmuseum organiseren op 29 september een netwerklunch voor beslissers in horeca, catering en instellingen. Het thema: welke kansen biedt de trend van duurzame biologische voeding.

In de retail doet biologisch het al jaren uitstekend, zelfs in tijden dat de supermarktomzetten niet meer stijgen. In de out-of-home sector is het marktaandeel veel lager en zijn ook de groeicijfers bescheidener. André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, die onder andere het EKO-keurmerk Horeca uitgeeft: "Het marktaandeel bio in de retail is 3,5 procent en we zien aan de groei van de natuurwinkels dat de consument méér wil. In de out-of-home markt is het marktaandeel maar 0,9 procent. Laten we de sector helpen haar gasten beter te bedienen."

Op maandag 29 september organiseert Stichting EKO-keurmerk daarom een netwerklunch voor horeca die graag meer met biologisch wil doen. Het kan daarbij gaan om restaurants, cateringbedrijven of instellingen. Locatie is de kasteelboerderij van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, dat sinds januari vorig jaar EKO-gecertificeerd is. Minimaal 60% van de gebruikte ingrediënten zijn nu van gecontroleerd biologische herkomst.

Johan Meurs, chef-kok van het Openluchtmuseum, verzorgt op 29 september met zijn team een voortreffelijke lunch en legt uit hoe hij de omschakeling voor elkaar gekregen heeft. Hoe krijg je je vaste leveranciers mee? Waar loop je tegen aan bij de selectie van nieuwe leveranciers, bij de recepturen, bij de prijsstelling? En waarom past biologisch zo goed bij de ambachtelijkheid en de authenticiteit die het Openluchtmuseum wil uitstralen?

Tijdens de lunch worden veel verschillende biologische ingrediënten gebruikt. Een aantal leveranciers is ook aanwezig om producten te laten zien en proeven. De combinatie van verschillende bedrijven is een mooie gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over praktische zaken en over hoe je je een restaurant met een 'bio-vriendelijke' keuken in de markt zet.

Certificering is een makkelijke en aantrekkelijke stap is als je toch al flink wat biologische ingrediënten inkoopt. Stichting EKO-keurmerk verlaagt de tarieven voor kleinere restaurants naar 395 euro per jaar. Nieuw gecertificeerde restaurants krijgen tijdelijk ook de eenmalige bijdrage van 300 euro voor het toelatingsonderzoek en de registratie gecrediteerd bij de eerste jaarfactuur.

Voor beslissers in horeca, catering en instellingen die geïnteresseerd zijn in biologisch koken en eventuele certificeringen is er de mogelijkheid tot deelname. Stuur voor 15 september een mail naar info@eko-keurmerk.nl met bedrijfsgegevens. Van EKO-keurmerk ontvangt u dan een link voor aanmelding.
Publicatiedatum: