Gert Kögeler (Eosta):

"Gangbare producten over de hele linie veel te goedkoop"

Tholen - Er is sprake van een overaanbod in de conventionele glasgroentensector. Daar komt bij dat de prijzen van de conventionele glasgroenten al jaren onder druk staan. Hoe staat het er voor in de biologische sector? Gert Kögeler, commercieel directeur van het in Waddinxveen gevestigde Eosta, geeft aan dat de situatie in de biologische glasgroenten per product verschilt. "Sommige producten ontkomen aan de prijsmalaise en andere producten helaas wat minder. De situatie voor de biologische trostomaat was in het voorjaar bijvoorbeeld niet gunstig. Door de veel te lage gangbare prijzen liet een groep consumenten van supermarkten het biologische alternatief staan. De verkoop van de biologisch trostomaten stond hierdoor onder druk."

Komkommers en paprika's

Met de biologische komkommers gaat het volgens Gert beter. "De gangbare komkommermarkt ligt dit seizoen op zijn gat. Met de biologische komkommers gaat het daarentegen redelijk goed. Onze telers krijgen relatief goede prijzen voor hun product. Deze handel doen we meer georganiseerd, samen met telers in verschillende landen. Voor andere producten is een dergelijke handelswijze lastiger." Hij geeft aan dat de situatie op de biologische paprikamarkt wat meer varieert. "In het begin van het seizoen was de paprikamarkt vrij zwak door relatief grote aanvoeren uit Spanje en Israël, maar de situatie is nu een stuk beter."


Gangbare producten veel te goedkoop

Gert vertelt dat de situatie op de gangbare markt het er zeker niet makkelijker op maakt. "Ik ben van mening dat gangbare producten over de gehele linie veel te goedkoop zijn. Dit heeft ook zeker gevolgen voor de groei van de biologische glasgroentensector. Hierin is weliswaar een lichte groei merkbaar, maar de biologische fruit- en vollegrondsgroententeelt groeit harder. Het vergt ook best een investering om over te gaan naar de biologische glasgroententeelt of hierin te beginnen."

Groei binnen vaste pool

Eosta probeert daarom zoveel mogelijk een groei te realiseren binnen de vaste pool telers waarmee zij werken. "We proberen de groei juist in de eigen geledingen te zoeken. Door de telers een bepaalde afzet te garanderen, wordt het voor hen minder risicovol om verder op te schalen." Verder onderscheidt Eosta, bekend van het 'trace & tell'-merk Nature & More, zich door bijzondere rassen aan te bieden. "We willen het net anders doen dan andere bedrijven. De wilde tomaatjes, oftewel onze Wild Wonders, maar ook de Taste Wonders zijn hier mooie voorbeelden van. Daarbij lijken klanten ook weer meer bereid om andere innovatieve producten op te nemen. Verder is een herkenbare milieuvriendelijke verpakking voor ons heel belangrijk als door supermarkten wordt voorgeschreven om het bio-product te verpakken. De bio-consument is namelijk erg geïnteresseerd in waar de teelt vandaan komt, evenals gezondheids-, milieu- en sociale aspecten. Onze Nature & More-website krijgt ook steeds meer hits."

Gert geeft aan dat Eosta steeds meer producten in suikerriet verpakt. "Uiteraard zouden we onze producten liever niet verpakken, maar het is nu eenmaal verplicht om een biologisch of gangbaar product dat parallel door een supermarkt wordt gevoerd te verpakken vanwege mogelijke contaminatie. Daarom kiezen we voor verpakkingen van milieuvriendelijk suikerriet, gemaakt van afval. Dat lijkt goed aan te slaan."

Voor meer informatie:

Gert Kögeler
Eosta
Transportweg 7
2742 RH Waddinxveen
0180 635500
Gert@eosta.com
www.eosta.com
www.natureandmore.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven