Michiel Groenewegen en Robert Blomsteel, Bellissima Europe:

"Houden zaken strikt gescheiden, ons kindje zal altijd bio blijven"

Tholen - De vraag van Israëlische leverancier Bellissima om hun Oost-Europese afnemers ook in de zomermaanden van groenten en fruit te voorzien en om Israëlische producten in de Benelux te verkopen, leidde voor Michiel Groenewegen en Robert Blomsteel begin dit jaar tot de oprichting van Bellissima Europe. Hiermee zetten de bio-ondernemers van 2 Organics hun eerste schreden op het conventionele pad. "Maar we houden de zaken strikt gescheiden. Ons kindje zal altijd bio blijven. Je kunt niet van allebei een beetje doen. Daarom zijn we op zoek naar een enthousiaste collega met enige ervaring die de activiteiten van Bellissima Europe verder gestalte kan geven. Dit geldt zowel voor de verkoop van product uit Israël als ook verkoop naar Oost-Europese afnemers."


Michiel en Robert.

Selectief

Met de leveringen van paprika's en tomaten aan Russische retailers ging Bellissima Europe van start en in de loop van het seizoen vonden ook citrus en granaatappelen hun weg via Bellissima Europe naar Oost-Europa, dadelijk in augustus gevolgd door avocado's en mango's. "We willen het langzaam en goed opbouwen. We zijn selectief in onze afnemers en kijken waar we van toegevoegde waarde kunnen zijn. Bovenal willen we continuïteit van de afzet richting onze bestaande afnemers krijgen", vertelt Michiel.

De verschillen tussen de gangbare en biologische AGF-export zijn fors, zo merkten de ondernemers. "De volumes zijn in de conventionele AGF veel groter en de prijsfluctuaties zijn veel grilliger. Maar uiteindelijk gaat het erom wat je onder de streep overhoudt. Vooralsnog is Oost-Europa nog geen grote exportmarkt voor biologische groenten en fruit, maar voor conventionele AGF is het een enorme afnemer en je weet nooit hoe zo'n bio-markt zich ontwikkelt. De Russische retail maakt een forse ontwikkeling door en we kijken of we daar een graantje van mee kunnen pikken. We willen zeker niet alles doen en heel veel, maar proberen heel gericht te werken en kijken of we programma's kunnen vullen naar producten waar vraag naar is."

Al met al kijken Michiel en Robert met tevredenheid terug op het eerste half jaar van Bellissima Europe. "We zijn vanuit het niets begonnen en hebben een goed half jaar gedraaid. Met ons strategisch partnership met onze Israëlische aflader hebben we een stevige basis en we zijn vrij om ook elders te sourcen. De lage prijzen van de Hollandse tomaten en paprika's aan het begin van het jaar waren natuurlijk in ons voordeel om bij te kopen, maar we zijn op zoek naar vaste leveranciers voor de lange termijn. We kunnen de hele wereld vanuit hier bedienen en willen nu langetermijnrelaties opbouwen!"

Voor meer informatie:

Michiel Groenewegen/Robert Blomsteel
Bellissima Europe
Honderdland 242
2676 LV Maasdijk
0174 519335
www.bellissima-europe.eu

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven