Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Concurrentie in appelmarkt wordt moeilijker"

Cardell Export ziet groeiende interesse in bio-appel Juliet

Tholen - Het Franse bedrijf Cardell is al jarenlang gespecialiseerd in teelt, verpakking, distributie en export van Franse appelen. Volgens salesmanager Pascal Corbel is het seizoen goed verlopen. "Het waren mooie volumes. Alleen het formaat van de appelen viel kleiner uit in vergelijking met een normale oogst. Dit kwam doordat de productie hoog lag en daardoor waren de bomen zwaar." Belangrijke appelrassen voor het bedrijf zijn Pink Lady, Joya en de biologische Juliet. Van Juliet is Cardell de exclusieve distributeur. "Joya en Juliet zijn niet de grootste rassen in volume, maar voor deze clubrassen ontvang je in vergelijking met 'gewone' variëteiten toch hogere prijzen. We vinden het belangrijk dat de telers een goede prijs krijgen." Cardell vermarkt daarnaast veel andere rassen, waaronder Royal Gala, Granny Smith, Braeburn, Golden Delicious en Honey Crunch van Pomanjou.


Pascal Corbel tijdens Medfel 2014.

Volume Juliet groeit

Het bijzondere aan het clubras Juliet is het feit dat dit wereldwijd de enige appel is die alleen biologisch wordt geteeld. "Eerst vermarkten we Juliet alleen in Frankrijk, maar de interesse uit het buitenland neemt toe. Vrijwel elke markt is enthousiast over deze bio-appel, maar we zien met name in Frankrijk, Engeland, Finland, Duitsland en het Midden-Oosten en Azië een goede vraag naar Juliet. Momenteel hebben we 300 hectare met deze appelen, maar die zijn nog niet allemaal in volle productie. Volgend seizoen verwachten we 5.000 ton en het seizoen erna zal het volume groeien naar 8.000 ton."


Moeilijk om te concurreren

"Elk appelseizoen is anders", benadrukt Pascal. "Het wordt wel steeds moeilijk om te concurreren. Vijftien jaar geleden was het makkelijker om appelen te vermarkten, maar door de globalisatie hebben we nu wereldwijde concurrentie. Daarom moet je als bedrijf scherp blijven en blijven investeren. We zoeken de beste boomkwekerijen, die de mooiste variëteiten ontwikkelen. Daarnaast investeren we in moderne pakstations en machines."

Cardell heeft haar eigen productie en vermarkt zo'n 50.000 ton appelen per jaar. Volgens Pascal is groeien een uitdaging en richten ze zich meer en meer op nieuwe markten. "We zien nog kansen in Europa, Azië en het Midden-Oosten. Daar kan de consumptie nog heel erg groeien, ze zijn daar echt op zoek naar goed fruit."

Voor meer informatie:

Pascal Corbel
Cardell Export
AGROPARC
85 Rue Lawrence DURRELL
BP 91538 - 84916 AVIGNON
cedex 9 - Frankrijk
T: +33 (0)4 32 73 43 43
F: +33 (0)4 32 73 43 44
www.cardell.fr

Auteur: Gertrude Snoei
Publicatiedatum: