"Quirijn Bolle: "Gaan voor een eerlijke prijs voor echt eten"

Klantenbestand Marqt varieert van yup tot bijstandsmoeder

Tholen - Duurzame supermarktketen Marqt lijkt zich door de duurzame positionering vooral op het premium segment in de supermarktbranche te richten. Is dit ook echt zo? Oprichter Quirijn Bolle: "We focussen ons met Marqt op iedereen die in de buurt van onze winkels woont. Er komen zeker niet alleen yuppen in onze winkels. We richten ons op alle consumenten, die bewuster willen leven. Wel is het nu eenmaal zo dat de wat hoger opgeleide mensen vaker de relatie zien tussen het eigen welzijn en wat ze eten. Toch is ons klantenbestand heel variabel. Zo sprak ik onlangs een vrouw die in de bijstand zit en toch al haar boodschappen bij ons doet. Ze had het weliswaar niet breed, maar wil geen concessies doen als het gaat om wat ze in haar mond stopt of in die van haar kinderen."

Voor Quirijn is het de uitdaging om constant in dialoog te blijven met de klanten. "Ik wil consumenten laten zien dat het ook anders kan. Veel mensen zien namelijk het grote plaatje niet of beseffen niet waar ze het over hebben. Het is belangrijk om te kijken naar wat wel en niet werkt en wat het de maatschappij oplevert. Daarom gaan wij voor een eerlijke prijs voor echt eten. En onder echt eten verstaan wij producten die met passie en verantwoordelijkheid worden gemaakt."


Groei

De Marqt-keten bestaat momenteel uit tien winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Quirijn wil rustig aan groeien. "De groei moet kwalitatief gebeuren. Daarom kijken we naar maximaal vier of vijf openingen per jaar. De verdere groei van de keten is uiteraard ook afhankelijk van de vraag van de consument én de producent in de buurt van geschikte panden." Hij is erg tevreden over hoe het gaat. "We groeien per winkel ontzettend goed. Wel is het heel belangrijk om zelfkritisch te blijven. Onze uitgangspunten zijn goed. Daar ben ik van overtuigd, maar dat wil niet zeggen dat de uitvoer altijd perfect is. We laten ons graag vertellen wat we beter kunnen doen en waarom. Suggesties, ideeën, maar ook klachten zijn dan ook altijd welkom. De waarheid verandert immers continu, omdat de maatschappij zich ontwikkelt." Volgens Quirijn komen de klanten regelmatig met ideeën en initiatieven. "Dit is echt een rijke bron van informatie."

Plannen

In 2008 opende de eerste winkel van duurzame supermarktketen Marqt. Quirijn heeft zes jaar later nog niet bereikt wat hij voor ogen had. "De eerste jaren waren we vooral druk met overleven. Nu ik de dagelijkse leiding van de keten overgedragen heb, krijg ik steeds meer de mogelijkheid om tot het echte doel te komen. Alle activiteiten in het verleden waren wel in de lijn van het doel, maar ik moest toch de nodige concessies doen. Nu kan ik meer om me heen kijken en heb ik tijd voor aspecten, die de verdere kwalitatieve groei van de keten stimuleren."

Voor meer informatie: Quirijn.bolle@marqt.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven