Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder dan 1 op de 20 bakjes kip draagt EKO-keurmerk

Het overgrote deel van het kipschap in supermarkten is nog gevuld met plofkip. Zo blijkt uit een onderzoek van Wakker Dier naar het vleesschap van 10 verschillende winkels van de 10 grootste supermarktketens. Hoewel de supermarkten begin 2013 verklaarden dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk vervangen moet worden, schotelen zij hun klanten nog steeds voornamelijk plofkip voor. Zelfs in het best scorende filiaal was nog altijd 58% van het kipschap gevuld met plofkip, in de slechtste winkel was dit zelfs 95%. Naar biologische kip moet de consument goed zoeken, want minder dan 1 op de 20 bakjes in het kipschap draagt het EKO-keurmerk. Dat is opmerkelijk want de supermarkten verklaarden ook ruim een jaar geleden 'dat zij zich zullen inzetten om het marktaandeel aan scharrel en biologisch vlees te verhogen'. Wakker Dier: "Nu, een jaar later, vullen supermarkten de schappen nog steeds met die kip die ze zelf niet meer van deze tijd vinden."

Onderzoek vleesschap

In mei (week 19 tot en met week 22) bezocht Wakker Dier van 10 supermarktenketens één vestiging in het midden van het land, waarvan je mag verwachten dat deze een ruim en wisselend assortiment biedt dat representatief is voor de winkelformule: winkels in een stadscentrum met voldoende concurrentie, die qua omvang gemiddeld tot groot zijn voor de formule. Het gaat om een winkel van de supermarktenketens Albert Heijn, Plus, Jumbo, Dirk, Lidl, C1000 en Aldi in Amersfoort. Winkels van Emté, Coop en Deen werden bezocht in respectievelijk Nieuwegein, Eemnes en Almere.

Van het hele kipschap werden alle stapels kipproducten geteld, gemeten en onderverdeeld in de verschillende keurmerken/claims. Aan de hand van de lengtes van alle verschillende verpakkingen en de lengte van het gehele kipschap werd een vergelijking gemaakt. Keurmerken die zijn meegenomen zijn Beter Leven 1 ster, Beter Leven 2 ster Beter Leven 3 ster en biologisch.

Enkele opmerkingen: Aldi verkoopt scharrelkip. Deze kip voldoet niet aan alle normen van 1 Beter Leven van de Dierenbescherming, maar is wel onder de categorie Beter Leven 1 ster geteld. Dirk en Dekamarkt verkopen Boerenscharrelkip onder de noemer Kies Bewust – deze is geschaard onder 2 Beter Leven sterren. Bij Albert Heijn was de Hollandse Kip nog niet geïntroduceerd.

Resultaten

Er was veel variatie in het schap. De filialen van Dirk, Jumbo en Emté kwamen het slechtst uit de bus: het kipschap was bijna volledig gevuld met plofkip. Marktleider Albert Heijn is een middenmoter, samen met Aldi en C1000. De beste bezochte winkels waren van de Coop, Plus, Lidl en Deen: deze winkels hadden het meeste aanbod aan diervriendelijkere varianten zoals biologische kip en kip met 1, 2 of 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming.
Publicatiedatum: