Bio-voeding is momenteel goed voor 4% van de totale jaarlijkse voedselverkoop in de Verenigde Staten. Dit is met name te danken aan de gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 10% sinds 2010.
"De Amerikaanse biologische markt is sterk aan het groeien, biologische voeding en landbouw blijven winnen aan populariteit. Consumenten leggen steeds vaker de link tussen wat ze eten en hun gezondheid, en deze kennis leidt tot de toegenomen belangstelling van de consument voor biologische producten", zo reageert Laura Batcha, directeur van OTA.
Dubbele groeicijfers
Per productgroep bekeken blijkt dat vooral de groenten- en fruitverkoop sterk stijgt. Deze categorie was goed voor een omzet van 11,6 miljard dollar en een marktaandeel van 10%. AGF had daarmee ook een groot aandeel in de totale marktgroei: de verkoop steeg met 1,5 miljard dollar, dit betekent dat 46% van de totale marktgroei (3,3 miljard dollar) te herleiden is uit de groeiende AGF-verkoop.De sterkste groeier is de relatief kleine biologische specerijencategorie, met 17%, tot een omzet van 830 miljoen dollar. Ook de verkoop van biologische snacks groeide met dubbele cijfers (stijging van 15% tot 1,7 miljard dollar). De biologische brood- en graanomzet steeg met 12% tot 3,8 miljard dollar. En biologisch vlees, gevogelte en vis kon rekenen op een omzetstijging van 11% tot 675 miljoen dollar. En de snelgroeiende sector van biologisch verpakt en bereid voedsel groeide met 10% tot 4,8 miljard dollar.
Slechts twee categorieën groeiden met met minder dan 10%. De zuivelsector groeide met 8% naar 4,9 miljard dollar en de verkoop van biologische dranken steeg slechts met 5% tot ongeveer 4 miljard dollar.
Voor meer informatie: www.ota.com